نخست‌وزیر هلند: مجارستان با قانون ضد دگرباشان جنسی دیگر جایی در اتحادیه اروپا ندارد

مارک روته، نخست‌وزیر هلند
مارک روته، نخست‌وزیر هلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان روز پنجشنبه مارک روته، نخست‌وزیر هلند در حالی بیان شد که ساز و کاری برای اخراج یکی از اعضای اتحادیه اروپا پیش‌بینی نشده است.

آگهی

مارک روته، نخست وزیر هلند می گوید مجارستان با قانون «تبعیض آمیز» خود علیه دگرباشان جنسی دیگر جایی در اتحادیه اروپا ندارد.

نخست وزیر هلند این سخنان را در ابتدای ورودش به محل برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل بیان کرد. نشست شورای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه کار خود را در مقر این اتحادیه آغاز کرد.

مارک روته در برابر خبرنگاران گفت: «از نظر من با این قانون آنها [مجارستان] دیگر جایی در اتحادیه اروپا ندارند اما این فقط من نیستم که تصمیم می گیرم و ۲۶ کشور دیگر هم هستند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا «مجموعه ای از ارزش‌های مشترک» است. سخنان روز پنجشنبه نخست وزیر هلند در حالی بیان شد که ساز و کاری برای اخراج یکی از اعضای اتحادیه اروپا پیش بینی نشده است.

با این حال کمیسیون اتحادیه اروپا با ارسال نامه ای به دولت مجارستان مراتب «نگرانی» خود را بابت قانون جدیدی که قرار است در این کشور به اجرا در آید ابراز کرده است. بنا به این قانون دسترسی به «پورنوگرافی، محتویاتی با نمایش جنسیت یا ترویج انحراف از هویت جنسی، تغییر جنسیت و همجنسگرایی» پیش از ۱۸ سالگی ممنوع می شود.

از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۱۷ کشور در واکنش به قانون جدید با ارسال نامه ای به مقامات این اتحادیه و دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم «احترام به ارزشهای اروپایی» تاکید کرده‌اند. هلند نیز یکی از کشورهای امضاءکننده این نامه است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در واکنش به انتقادهای خارجی از قانون جدید گفته است: «این قانون ربطی به همجنسگراها ندارد. به والدینی مربوط می شود که می خواهند آموزش جنسی فرزندانشان را انجام دهند.»

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مرجع رسیدگی به شکایت های احتمالی از مجارستان به دلیل «نقض حقوق» دگرباشان جنسی خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهمانداران لوفت‌هانزا دیگر به «خانم‌ها و آقایان» خوشامد نمی‌گویند

اوربان: مجارستان کنشگران جامعه دگرباشان جنسی را به مدارس راه نمی‌دهد

با تصمیم مقامات مجارستان پخش رادیویی رسانۀ منتقد دولت متوقف می‌شود