با وجود محدودیت‌های گسترده کرونایی ۸۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ آواره شده‌اند

افزایش شمار پناهجویان در اروپا
افزایش شمار پناهجویان در اروپا Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ و با وجود محدودیت‌های کرونایی بیش از ۸۲ میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه و آواره شده‌اند. این رقم نشانگر آن است که شمار آوارگان نسبت به دهه گذشته، ۲ برابر شده است.

آگهی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ و با وجود محدودیت‌ها و شهربندان‌های کرونایی در بسیاری از نقاط جهان، بیش از ۸۲ میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه و آواره شده‌اند. این رقم نشانگر آن است که شمار آوارگان نسبت به دهه گذشته، ۲ برابر شده است.

فیلیپو گراندی، مدیر کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به آوارگان داخلی می‌گوید: «بعضی وقت‌ها رویارویی با بی‌جاشدگان داخلی حتی دشوارتر از مساله مهاجران است. به یمن، تیگرای و افغانستان فکر کنید. این یک وضعیت جدا نگران‌کننده است که در سال‌های اخیر افزایش یافته است. شمار آوارگان داخلی در آخرین گزارش ۵۰ میلیون نفر برآورد شده است.»

علاوه بر آوارگان داخلی، پناهجویان سوریه با ۶ میلیون و ۸۰۰هزار نفر همچنان رکورددار مهاجرت در جهان هستند. پس از سوریه، فلسطین و ونزوئلا قرار دارند.

افزایش مخاصمات مسلحانه داخلی، برای مثال در تیگرای اتیوپی و حملات اسلام‌گرایان در شمال موزامبیک، موج تازه‌ای از آوارگان محصور در مرزهای داخلی را ایجاد کرده است.

آقای گراندی می‌گوید احتمالا پس از بازگشایی مرزها در پی فروکش کردن شدت همه‌گیری ویروس کرونا، آوارگان جنگ‌های داخلی به سوی کشورهای دیگر حرکت خواهند کرد و باید منتظر افزایش مهاجران در سال‌های آینده بود.

مدیرکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بستن مرز با موانع و دیوارها به روی و آوارگان را رویکرد خودخواهانه کشورهای مقصد مهاجران توصیف و از آن به شدت انتقاد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از صف پناهجویان مراکشی در سئوتای اسپانیا برای درخواست پناهندگی

برنامه های سختگیرانه جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با ورود پناهجویان به منطقه شنگن

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند