کاخ سفید: ناتو طرح‌های امنیتی «بلندپروازانه» به کار می‌بندد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بروکسل
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بروکسل Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۳۰ کشور عضو موافقت می‌کنند که «مفهوم استراتژیک» ناتو را بازنگری کنند.

آگهی

کاخ سفید روز یکشنبه پیش از نشست روز دوشنبه ناتو گفت که رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برنامه‌های ابتکاری «بلندپروازانه‌ای» را برای اطمینان از تداوم امنیت تا سال ۲۰۳۰ و بعد از آن آغاز خواهند کرد.

طبق این گزارش، ۳۰ کشور عضو موافقت می‌کنند که «مفهوم استراتژیک» ناتو را بازنگری کنند. کاخ سفید این بازنگری را شامل «سیاست‌ها و اقدامات تهاجمی روسیه»، «چالش‌های ایجاد شده از سوی جمهوری خلق چین برای امنیت جمعی، شکوفایی و ارزش‌های ناتو» و «تهدیدهای فراملی مانند تروریسم، تهدیدات سایبری و تغییرات آب و هوایی» برشمرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که مفهوم استراتژیک جدید برای تصویب در اجلاس ناتو در سال ۲۰۲۲ آماده می‌شود.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که رهبران ناتو یک مجموعه طرح‌های ابتکاری بلندپروازانه را برای اطمینان از تداوم امنیت برای شهروندان تا سال ۲۰۳۰ و بعد از آن ارائه می‌کنند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه برای اجلاس سران ناتو وارد بروکسل شد.

رهبران ناتو همچنین طبق بیانیه کاخ سفید از یک سیاست جدید دفاع سایبری برای تقویت هماهنگی برای اطمینان از اتحاد «در برابر تهدیدهای مکرر و شدید از جمله حملات مخرب باج‌افزارها به زیرساخت‌های مهم» حمایت می‌کنند.

روسیه، تغییرات آب و هوایی، افغانستان و فن‌آوری‌های جدید از جمله موضوعاتی است که برای بحث در طول نشست یک روزه برنامه‌ریزی شده است.

در نهایت رهبران ناتو درباره اصلاحات موسوم به ناتو ۲۰۳۰ توافق خواهند کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین نشست ناتو پس از دوره مدیریت ترامپ در روز دوشنبه تلاش خواهد کرد تا اعتماد را بازیابی کند زیرا رهبران این اتحاد با وجود اختلاف نظر درباره خطرات پیش رو برای احیای ناتو تلاش می‌کنند.

با این حال بایدن قاطعانه از حمایت آمریکا برای اتحاد ۷۲ ساله نظامی تاکید کرده است اما در مورد برخی از موضوعات کلیدی مانند نحوه مقابله با افزایش قدرت چین و چگونگی افزایش بودجه مشترک اختلاف‌هایی بین متحدان وجود دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما یک فرصت منحصر به فرد برای تقویت اتحاد خود داریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلینکن در بروکسل: آمریکا ناتو را احیا می‌کند، مخالف خط لوله گاز روسیه به آلمان هستیم

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد

ورود نامزدی دیگر به رقابت تکراری بایدن و ترامپ؛ رابرت کندی جونیور کیست و چرا نامزد ریاست جمهوری شد؟