کروبی: می‌خواهند با مشارکت پایین، ۲۹ خرداد جشن نابودی جمهوریت بر پا کنند

تصویر آرشیوی از مهدی کروبی
تصویر آرشیوی از مهدی کروبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهدی کروبی در اظهار نظری جدید درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که حکومت «می‌خواهد روز ۲۹ خرداد جشن نابودی جمهوریت بر پا کند» و اصلاح‌طلبان باید برای بر هم زدن «این بازی» یک نامزد معرفی کنند.

آگهی

مهدی کروبی که بیش از ده سال است در حصر خانگی به سر می‌برد در اظهار نظری جدید درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که حکومت «می‌خواهد روز ۲۹ خرداد جشن نابودی جمهوریت بر پا کند» و اصلاح‌طلبان باید برای بر هم زدن «این بازی» یک نامزد معرفی کنند.

این اظهار نظر آقای کروبی که از قول حسین کروبی، پسرش منتشر شده در حالی مطرح می‌شود که پیشتر میرحسین موسوی در پیامی گفته بود «در کنار مردمی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده‌اند و تسلیم تصمیمات پشت پرده، دزدکی و پنهانی نمی‌شوند.»

آقای کروبی همچنین گفته است که «رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که از سوی شورای نگهبان انجام شده این تصور را پرورانده که جریانی کوچک که هیچ مقبولیتی در مردم ندارد قصد دارد اندک باقی مانده ی جمهوریت نظام را از بین ببرد.»

در حال حاضر محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی دو نامزدی هستند که نزدیک به جریان اصلاحات محسوب می‌شوند.

رئيس دوره ششم مجلس شورای اسلامی ایران همچنین پیشنهاد داده تا گروه‌های مختلف سیاسی و تمام کسانی که «از روندهای جاری زخم خورده‌اند» در برابر آنچه او «صحنه‌آرایی و تحقیر ملی» نامیده با یکدیگر متحد شوند.

آقای کروبی همچنین ادامه داده که «باید نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان» و همچنین چهره‌های ملی و مذهبی «بدون فوت وقت با معرفی نامزدی که مقبولیت بیشتری دارد در راستای مقابله با جریانی که قصد دارد جمهوریت را نابود کند» گام بردارد.

اظهارات آقای کروبی در حال مطرح می‌شود که پیشتر جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزدی معرفی نخواهد کرد.

نامه محسن هاشمی به رهبر ایران

در همین زمینه محسن هاشمی، رئيس شورای شهر تهران در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر ایران از وی خواسته است تا اجازه ندهد جمهوری اسلامی «به حکومت به اصطلاح اسلامی» تغییر مسیر دهد.

پسر ارشد، اکبر هاشمی در این نامه به اظهارات حیدر مصحلی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد در خصوص فرآیند رد صلاحیت پدرش اشاره کرده و از آقای خامنه‌ای خواسته جلوی گروهی که نظر مردم را تزئینی می‌دانند، بگیرد و ایران را از آنچه او «پیچ تاریخی» خوانده، عبور دهد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات  دولت محمود احمدی نژاد در گفتگویی ادعا کرد که او برای جلوگیری از تایید صلاحیت اکبر هاشمی در سال ۹۲ به جلسه شورای نگهبان رفته و اعضای این شورا را قانع کرده تا اجازه ندهند پی در انتخابات حضور یابد.

آقای مصلحی در این گفتگو می‌گوید که «بر اساس نظرسنجی‌های کف خیابان، تخمین می‌زده هاشمی با ۷۰ درصد رای در دور نخست پیروز انتخابات خواهد شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احمدی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز به اروپا توصیه کرد از زیر سایه آمریکا بیرون بیاید

آیا همتی می‌تواند دو قطبی توکلی-هاشمی را با رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار کند؟

چرا مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در این دوره بحرانی است؟