خامنه‌ای: در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی جفا شد

علی خامنه‌ای، رهبر ایران
علی خامنه‌ای، رهبر ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر ایران در حالی از گزارش‌های «خلاف» در مورد نامزدهای ریاست جمهوری و «جبران» آن سخن می‌گوید که تبلیغات هفت نامزد مورد تائید شورای نگهبان آغاز شده و تنها دو هفته به روز رای‌گیری باقی مانده است.

آگهی

علی خامنه ای، رهبر ایران روز جمعه گفت که در جریان «عدم احراز صلاحیت» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به برخی از کسانی که صلاحیت آنها احراز نشد «جفا و ظلم» شد.

رهبر ایران این سخنان را در جریان سخنرانی سالانه خود به مناسبت سالگرد درگذشت روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان کرد. به گزارش خبرگزاری های ایران علی خامنه ای گفت: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌ هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌ های مسئول جبران کنند. گزارش‌ ها خلاف واقع بود.»

علی خامنه ای در حالی از گزارش های «خلاف واقع» در مورد نامزدهای ریاست جمهوری و «جبران» آن سخن می گوید که تبلیغات هفت نامزد مورد تائید شورای نگهبان آغاز شده و تنها دو هفته به روز رای گیری باقی مانده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان روز جمعه رهبر ایران گفت: «به زودی اعلام نظر می کنیم. الان چیزی نمی‌توانم اعلام کنم.»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در صفحه توئیتر خود سخنان علی خامنه ای را «فصل الخطاب» و حکم او را «لازم الاتباع» دانست. او نوشت: «شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

علی لاریحانی، رئیس پیشین مجلس، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از جمله نامزدهای سرشناسی هستند که شورای نگهبان مانع از حضور آنها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده است.

اشاره رهبر ایران به «گزارش های خلاف واقع» یادآور اظهارات صادق لاریحانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان است که پس از اعلام نظر این شورا از ارائه «گزارش های خلاف واقع» از سوی نهادهای امنیتی انتقاد کرده بود. صادق لاریجانی گفته بود: «از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می شود.»

برادر علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفته بود: «سبب این نابسامانی ها تا حد زیادی دخالت های فزاینده دستگاه های امنیتی از طریق گزارش های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است.»

علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس که خود یکی از ردصلاحیت شدگان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است در واکنش به سخنان رهبر ایران گفت: «به نظر من مفهوم این جمله ایشان این است که شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تایید صلاحیت کند و ایشان وارد رقابت ها شود.»

برادر همسر علی لاریجانی افزود: «اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌ دهد.»

اطلاعیه شورای نگهبان

شورای نگهبان درنهایت عصر جمعه اطلاعیه‌ای را صادر و در آن از عملکرد خود در موضوع «احراز صلاحیت» داوطلبان دفاع کرد. 

در این اطلاعیه آمده است که در جریان بررسی پیشینه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری «مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک» مورد ارزیابی قرار گرفته و «گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است». 

بر این اساس شورا از «از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد... از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.»

خامنه‌ای طرح وعده‌هایی بدون «پشتوانه عملی» را «گناه» دانست

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود از طرح برخی وعده ها از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد. علی خامنه ای اظهار داشت: «نامزدها وعده هایی را که مطمئن نیستند می توانند انجام بدهند را ندهند. [...] این وعده‌ ها به ضرر کشور است. اگر چنانچه به ریاست جمهوری رسیدید و نتوانستید انجام دهید مردم را نسبت به نظام دلسرد می کنید. وعده‌ هایی که اهل فن تایید می کنند قابل تحقق است را بدهید، اما این وعده‌ هایی که پشتوانه عملی ندارد را این وعده ها را نباید داد چون موجب دلسردی مردم خواهد شد و این گناه است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی، عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی، محسن مهرعلیزاده، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس پیشین مجلس و علیرضا زاکانی،‌ رئیس مرکز پژوهش های مجلس هفت نامزدی هستند که شورای نگهبان نام آنها را به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ردصلاحیت‌ها در ایران؛ از نامه روحانی به رهبر تا روایت کیهان از «شرایط متفاوت با سال ۸۴»

رد صلاحیت گسترده نامزدهای ریاست جمهوری؛ رئیسی: رایزنی کردم انتخابات مشارکتی‌تر شود

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود