تغییرات اقلیمی، عامل ۳۷ درصد از مرگ و میرهای ناشی از گرما در جهان

تلفات در کراچی هند بر اثر گرمازدگی
تلفات در کراچی هند بر اثر گرمازدگی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر یافته‌های یک مطالعه جدید، تغییرات اقلیمی عامل بیش از یک سوم مرگ و میرهایی است که سالانه بر اثر گرما در جهان اتفاق می‌افتند.

آگهی

بنابر یافته‌های یک مطالعه جدید، تغییرات اقلیمی عامل بیش از یک سوم مرگ و میرهایی است که سالانه بر اثر گرما در جهان اتفاق می‌افتند.

ده‌ها دانشمند در این تحقیق مرگ‌های ناشی از گرما در حد فاصل سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ را در ۷۳۲ شهر سراسر جهان محاسبه کردند و دریافتند بیش از ۳۷ درصد این تلفات ناشی از افزایش حرارتی بوده که در نتیجه فعالیت‌های انسان ایجاد شده است.

بیشترین درصد مرگ و میر ناشی از گرما و تغییرات آب و هوایی در شهرهای آمریکای جنوبی، جنوب اروپا و جنوب آسیا رخ داده است. سائوپائولو در برزیل با متوسط سالانه ۲۳۹ مرگ، بیشترین تلفات ناشی از بالا رفتن گرما را در میان شهرهای جهان داشته است.

آنا ویسیدو-کابرا، متخصص اپیدمیولوژیست در انستیتو پزشکی اجتماعی و پیشگیری در دانشگاه برن سوئیس و نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید رقم ۲۷۰۰ مرگ سالانه تنها در شهرهای تحت مطالعه رخ داده و برآورد می‌شود تعداد این دست فوتی‌ها در دیگر نقاط جهان به مراتب بالاتر باشد.

خانم ویسیدو-کابرا اضافه می‌کند: «این موارد مرگ مربوط به گرمایی است که در واقع می‌توان از آن جلوگیری کرد. این چیزی است که ما مستقیما باعث آن می‌شویم.»

این مطالعه نشان می‌دهد عامل حدود ۳۵ درصد از مرگ‌های رخ‌داده بر اثر گرما در ایالات متحده را نیز می‌توان تغییرات اقلیمی دانست. در این چارچوب در مجموع ۱۱۰۰ مرگ در دویست شهر این کشور شناسایی شده است. در این میان نیویورک با ۱۴۱ مورد مرگ، بالاترین میزان تلفات بر اثر گرما را داشته است.

دانشمندان از داده‌های مرگ و میر در ۷۳۲ شهر جهان برای تهیه منحنی‌هایی سود بردند که جزئیات میزان مرگ‌ها و درجه حرارت بالا رفته شهر و تغییرات دمایی را با هم ترکیب می‌کرد.

آنان سپس با بهره‌گیری از ۱۰ مدل رایانه‌ای جهان بدون تغییر آب و هوایی را بازسازی کردند و مقایسه‌ای از این دو حالت به دست دادند. با استفاده از این روش پذیرفته شده علمی، محققان موفق شدند منحنی‌های جداگانه‌ مرگ و میرهای اضافی ناشی از تغییرات آب و هوایی را محاسبه کنند.

دکتر ویسیدو-کابرا می‌گوید برخی شهرها به دلیل تهویه مناسب هوا، عوامل فرهنگی و شرایط محیطی بهتر از دیگران با گرما سازگار شده‌اند.

جاناتان پاتز، مدیر انستیتو بهداشت جهانی در دانشگاه ویسکانسین آمریکا، درباره اهمیت نتایج این پژوهش می‌گوید: «مردم همچنان درخواست اثبات این مسئله را دارند که آیا تغییر آب و هوایی در حال حاضر بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد یا نه. این مطالعه با استفاده از روش‌های پیشرفته اپیدمیولوژیک به شکل مستقیم به آن سوال پاسخ می‌دهد.»

دانشمندان می‌گویند آمار به دست آمده تنها بخشی از خسارتی است که تغییرات آب‌و‌هوایی به حیات انسان‌ها می‌زند چرا که تعداد بیشتری از مردم در نتیجه دیگر اثرات گرم شدن کره زمین نظیر طوفان، سیل و خشکسالی جان خود را از دست می‌دهند.

نتایج تحقیق تازه روز دوشنبه در نشریه تغییرات اقلیمی نیچر منتشر شده است.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتاقک‌های شبیه‌ساز اقلیمی؛ بدن انسان تا چند درجه دما را تحمل می‌کند؟

پایان سوخت های فسیلی؛ کدام کشورها اکتشاف و استخراج را ممنوع کرده‌اند؟

رئیس کمیسیون اروپا: رهبری جهان در مقابله با تغییرات اقلیمی و حفظ امنیت داده‌ها با ما خواهد بود