نتانیاهو در آستانه سقوط؛ رهبر حزب راست افراطی اسرائیل برای پیوستن به دولت ائتلافی اعلام آمادگی کرد

نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو
نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اعلام آمادگی نفتالی بنت رهبر یک حزب کوچک راست افراطی اسرائیل برای پیوستن به دولت ائتلافی علیه نتانیاهو به نظر می‌رسد ۱۲ سال نخست وزیری وی به پایان خود نزدیک شده است.

آگهی

نفتالی بنت، رهبر یک حزب کوچک تندروی اسرائیلی، روز یکشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) از قصد خود در پیوستن به یائر لاپید برای تشکیل دولت وحدت و برکناری بنیامین نتانیاهو از قدرت خبر داد.

رهبر حزب یامینا، حزب راست افراطی اسرائیل گفت: «من اعلام می‌کنم که تمام کارها را برای تشکیل یک دولت وحدت با دوستم، یائر لاپید انجام خواهم داد.»

زمانی که بنیامین نتانیاهو در اوایل ماه مه از تشکیل دولت جدید ناکام ماند، رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل از یائیر لاپید دعوت کرد تا کابینه دولت را شکل دهد. وی تنها سه روز برای تشکیل دولت پس از چهار انتخابات بی‌نتیجه فرصت دارد اما اعلام آمادگی حزب یامینا در پیوستن به ائتلاف، یک گام مهم در این زمینه قلمداد می‌شود. 

نفتالی بنت و یائیر لاپید تا روز چهارشنبه فرصت دارند که به توافق نهایی برسند و انتظار می‌رود در توافقی که صورت می‌گیرد هر یک به مدت دو سال به عنوان نخست وزیر فعالیت کنند.

دولت وحدت می‌تواند به بن‌بستی که در دو سال اخیر اسرائیل با برگزاری چهار انتخابات در آن گرفتار شده است، پایان دهد و به این ترتیب دوران ۱۲ ساله نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نیز تمام می‌شود. 

نتانیاهو در یک بیانیه تلویزیونی، بنت را به خیانت به جناح راست اسرائیل متهم کرد. بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب دست راستی لیکود است.

وی از سیاستمداران ملی‌گرایی که به گفت‌وگوهای ائتلاف پیوسته‌اند خواست تا از تشکیل «دولت چپگرا» اجتناب کنند.

وی افزود: «چنین دولتی خطری برای امنیت اسرائیل است و همچنین خطری برای آینده این کشور است.»

 وی پیش از اعلام آمادگی بنت در پیوستن به مخالفانش به او و گیدئون سار دیگر سیاستمدار راستگرا یک پیشنهاد سه جانبه را ارائه داده بود. نتانیاهو گفته بود که سار می‌تواند به مدت ۱۵ ماه نخست وزیر شود، سپس خودش برای مدت دو سال این پست را در اختیار می‌گیرد و بعد از آن، نفتالی بنت رهبری دولت را در مابقی دوره در دست خواهد گرفت.

با این حال، سار وزیر سابق کابینه لیکود به سرعت این پیشنهاد را رد کرد و در توییتر نوشت: «موقعیت و تعهد ما برای پایان دادن به حکومت نتانیاهو تغییر نکرده است.»

برای تشکیل دولت، یک رهبر حزب باید حمایت ۶۱ کرسی پارلمان را به دست آورد. از آنجایی که هیچ حزبی به تنهایی اکثریت را نمی‌تواند کسب کند معمولا ائتلاف با شرکای کوچکتر ایجاد می‌شود.

لاپید با توجه به طیف گسترده‌ای از احزاب مخالف نتانیاهو که اشتراکات اندکی باهم دارند، با یک چالش دشوار روبرو است. این احزاب شامل احزاب چپ‌گرا، دو حزب راستگرا و احتمالا اسلامگرایان عرب هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان نتانیاهو پس از ۱۲ سال؛ نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر جدید اسرائيل انتخاب شد

شمارش معکوس برای پایان عصر بی‌بی؛ نتانیاهو از راهپیمایی در بیت‌المقدس حمایت کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند