خامنه‌ای در دفاع از رد صلاحیت‌ها: شورای نگهبان آنچه را که وظیفه‌اش بود انجام داد

علی خامنه‌ای
علی خامنه‌ای Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر ایران می‌گوید از نامزدهایی که «نجیبانه» تصمیم شورای نگهبان مبنی بر عدم تایید صلاحیت‌ها را پذیرفتند تشکر می‌کند.

آگهی

علی خامنه‌ای می‌گوید از کسانی که «نجیبانه» با تشخیص شورای نگهبان برخورد کردند تشکر مضاعف می‌کند.

رهبر ایران در نخستین اظهار نظر پس از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان از تصمیمات این نهاد دفاع کرد.

آقای خامنه‌ای روز پنجشنبه ۶ خرداد ماه در سخنرانی ویدیویی خود برای نمایندگان مجلس با دفاع از رد صلاحیت‌ها گفت: «شورای نگهبان بر اساس وظیفه خود آنچه را که باید انجام بدهد و لازم می‌دانست انجام داد و نامزدها را مشخص کرد.»

خامنه‌ای همچنین در ادامه با تشکر از نامزدهایی که به تصمیم شورای نگهبان احترام گذاشته و رد صلاحیت خود را پذیرفته‌اند افزود: «عدم احراز صلاحیت به معنای بی‌صلاحیتی نیست. این عدم احراز معنایش این است که شورای نگهبان نتوانسته تشخیص بدهد که این آقا صلاحیت دارد. نه اینکه تشخیص داده که صلاحیت ندارد. ممکن است صلاحیت بالایی هم داشته باشد اما حالا گزارشها، امکانات و آشنایی‌های شورای نگهبان نتوانسته این را تشخیص بدهد.»

پس از رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری دو نامزد برجسته‌ای که از سوی این نهاد رد صلاحیت شدند، در بیانیه‌‌هایی بدون اینکه به این تصمیم اعتراض کنند، با بیانی متفاوت این روند را پذیرفتند.

علی لاریجانی در بخشی از بیانیه خود از عبارت «حالا که روند انتخابات این‌گونه رقم زده شد» استفاده کرد. اسحاق جهانگیری اما کمی صریح‌تر در این خصوص اظهار نظر کرد وعدم احراز صلاحیت گسترده را «تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه» خواند و در پایان ابراز امیدواری کرد «جمهوریت نظام، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح سیاسی آنی نشود.»

این بخش از صحبت رهبر ایران مبین استدلال‌هایی است که همواره شورای نگهبان طرح می‌کند و مدعی است که اساس در کار این شورای احراز صلاحیت نامزدهاست و نه رد صلاحیت فرد یا شخصیتی. این در حالی است که این استدلال همواره از سوی مخالفان نظارت استصوابی شورای نگهبان به چالش کشیده می‌شود.

علی خامنه‌ای همچنین از مردم خواست که دعوت برای رای ندادن پاسخ منفی دهند و در مشارکت حضور فعالی داشته باشند. او در این خصوص افزود: «به حرف این کسانی که ترویج می‌کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رای اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‌کند.»

بعد از ارسال نامه حسن روحانی برای رهبر ایران در خصوص تجدیدنظر در نامزدهای رد صلاحیت شده، برخی از سیاستمداران امیدوار بودند با صدور حکم حکومتی از سوی رهبر ایران، فضا برای احراز صلاحیت تعدادی از کاندیداها به ویژه علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری فراهم شود.

با صحبت‌های امروز آقای خامنه‌ای اما به نظر می‌رسد باید لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده کنونی را قطعی دانست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دوازده نفر در ایران که تعیین می‌کنند چه کسانی حق نامزدی در انتخابات دارند

واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی؛ آیا نواصولگرایان پیروز میدان خواهند بود؟

روحانی در واکنش به رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان: صلاحیت تعیین مصالح کشور را ندارید