اقدام «جسورانه»؛ وزیر کشور فرانسه به صف اعتراض مأموران خشمگین پلیس پیوست

راهپیمایی مأموران پلیس در فرانسه
راهپیمایی مأموران پلیس در فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های فرانسوی حضور ژرالد دارمنن در تجمع نیروهای پلیس را به عنوان یک «حرکت سیاسی جسورانه» توصیف کردند و در عین حال نوشتند او با حضور در میان جمع منتقدانش که بعضا از دست او به شدت عصبانی بودند، خود را در معرض حمله فیزیکی هم قرار داده است.

آگهی

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه روز چهارشنبه ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) به صف گروهی از مأموران پلیس پیوست که در خارج از ساختمان مجمع ملی، پارلمان این کشور در پاریس تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

پلیس‌های معترض خواستار برخورد سختگیرانه‌تر دولت با کسانی بودند که علیه آنها دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند.

معترضان که شمار کلی آنها به حدود ۳۵ هزار نفر می‌رسید و برخی اعضای احزاب سیاسی نیز در میان آنها دیده می‌شدند، واکنش‌ یکسانی به حضور دارمنن نشان ندادند. گروهی از آنها حرکت وزیر کشور و حضور جسورانه او در میان صفوف خود را ستودند و گروهی دیگر به نشانه اعتراض او را هو کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این راهپیمایی در حالی برگزار شد که حدود دو هفته پیش یک افسر پلیس به نام اریک ماسون در جریان عملیاتی برای بازداشت قاچاقچیان مواد مخدر در آوینیون، شهری در جنوب فرانسه به قتل رسید.

حضور ژرالد دارمنن در راهپیمایی برای نخستین بار در جایگاه وزیر کشور و رئیس کل نیروهای پلیس، به این هدف بود که به مأموران نشان دهد در کنار آنهاست، گرچه پیش از این نیز خود ا مدافع سرسخت نیروهای پلیس نشان داده است.

نمایندگان اتحادیه‌های صنفی پلیس برگزارکننده این راهپیمایی می‌گویند از کشته شدن ماسون ۳۶ ساله، پدر دو فرزند «خشمگین» هستند و بر این باورند که که قتل این مأمور نمونه دیگری از خشونت علیه پلیس است، اقدامی که به گفته آنها باید به عنوان «جنایت» با آن برخورد کرد.

آنها برخورد «بیش از حد روادارانه» دستگاه قضایی فرانسه با مجرمان را محکوم کرده و از عملکرد اریک دوپون مورتی، وزیر دادگستری نیز در این زمینه انتقاد کردند. معترضان خود دوپون مورتی را نیز که در این تظاهرات شرکت داشت هو کردند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی پیش از سخنرانی نمایندگان اتحادیه‌ها به احترام آن دسته از همکاران‌شان که در حین انجام وظیفه کشته شده‌اند، یک دقیقه سکوت کردند.

با آن که این راهپیمایی قانونی بوده و شرکت در آن برای همه آزاد بود، اما هیچ شخصیت سیاسی اجازه نداشت که پشت تریبون رفته و سخنرانی کند. ژرالد دارمنن در حاشیه این رویداد به خبرنگاران گفت: «برای من هیچ چیز عادی‌تر از حضور در تجمع حمایت از پلیس، به ویژه در این زمان دشوار که آنها عزادار هستند، وجود ندارد.»

قمار سیاسی

قتل اریک ماسون همزمان موجی از بهت و تأثر و خشم را در میان نیروهای پلیس فرانسه به وجود آورد، به ویژه آن که در ماه آوریل نیز یک زن کارمند کلانتری پلیس به نام استفانی مونفرمه، در رامبویه واقع در حومه پاریس به ضربه چاقو به دست یک فرد اسلامگرا کشته شده بود.

رسانه‌های فرانسوی حضور ژرالد دارمنن در تجمع نیروهای پلیس را به عنوان یک «حرکت سیاسی جسورانه» توصیف کردند و در عین حال نوشتند او با حضور در میان جمع منتقدانش که بعضا از دست او به شدت عصبانی بودند، خود را در معرض حمله فیزیکی هم قرار داده است.

آقای دارمنن یک ساعت پیش از آغاز راهپیمایی در توییتر از ایجاد ۱۰ هزار پست جدید در نزد نیروهای پلیس و ژاندارمری کشور طی ۵ سال آینده خبر داد.

در حالی که تنها چند هفته به انتخابات استانی در فرانسه مانده و امنیت به عنوان یکی از موضوعات مهم در کارزار تبلیغاتی مطرح می‌شود، مقامات احزاب مختلف سیاسی از حزب کمونیست گرفته تا حزب اجتماع ملی هر یک به نوعی تلاش می‌کنند تا حمایت خود از پلیس را نشان دهند.

آن ایدالگو، شهردار پاریس از حزب سوسیالیست خواستار «گفتگو» بین پلیس و مردم شده و گفته است که مأموران وقتی خودشان مورد حمله قرار می‌گیرند به تقدیر و پشتیبانی بیشتری نیاز دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پزشک پلیس فرانسه که بی‌اجازه بدن زنان تازه استخدام را لمس می‌کرد از شغلش خلع شد

پلیس فرانسه مردی را که با چاقو به او حمله کرده بود به ضرب گلوله کشت

هشت افسر پلیس فرانسه به دلیل «خشونت» و «نگهداری مواد مخدر» بازداشت شدند