جنگ غزه؛ بایدن ضمن تاکید بر «حق دفاع مشروع اسرائيل» از آتش‌بس حمایت کرد

جو بایدن
جو بایدن Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای چهارمین بار قرار است امروز، سه‌شنبه ۱۸ مه جهت بررسی درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در یک جلسه اضطراری و غیرعلنی بار دیگر گرد هم آیند.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در گفتگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آتش‌بس در مناقشه میان اسرائیل و فلسطینیان و جلوگیری از افزایش خشونت‌ حمایت کرد.

کاخ سفید پس از این مکالمه تلفنی با انتشار گزارشی به انعکاس بخش‌هایی از گفتگوی دو طرف پرداخت و تاکید کرد که آقای بایدن حمایت خود را از برقراری آتش‌بس و توقف فوری خشونت‌ها در مناقشه جاری میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل اعلام کرده است.

همزمان برخی از نمایندگان دموکرات‌ها از آقای بایدن خواسته‌اند تا صریح موضع خود را در قبال لزوم برقراری فوری آتش‌بس میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی با تل‌آویو در میان بگذارد.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان این مکالمه تلفنی همچنین به تلاش‌های دولت خود برای دستیابی به این هدف از طریق گفتگو با مقام‌های مصر و دیگر شرکای ایالات متحده اشاره کرده است.

جو بایدن در عین حال در گفتگو با بنیامین نتانیاهو بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات راکتی گروه‌های فلسطینی تاکید کرد.

در گزارشی که کاخ سفید از محتوای گفتگوهای بایدن و نتانیاهو منتشر کرده همچنین آمده است که رئیس جمهوری آمریکا از دولت اسرائیل خواسته است تا تمام تلاش خود را برای محافظت از جان غیرنظامیان در جریان مناقشه با فلسطینیان به خرج دهد.

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای چهارمین بار قرار است امروز، سه‌شنبه ۱۸ مه جهت بررسی ناآرامی‌ها و درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در یک جلسه اضطراری و غیرعلنی بار دیگر گرد هم آیند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جریان نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود نسبت به آنچه برخی افراد در اردوگاه دموکرات‌ها «عدم قاطعیت در برابر اسرائيل» ارزیابی می‌کنند واکنش نشان داد و از رویکرد دیپلماتیک به گفته وی «محرمانه» اما پیگیرانه واشنگتن در قبال بحران جاری در خاورمیانه دفاع کرد.

در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن خشونت‌ها و درگیری‌ها در نوار غزه و اسرائیل بیش از پیش شدت گرفته شمار قربانیان حملات هوایی و موشکی کم‌سابقه اسرائيل به غزه پس از گذشت یک هفته از آغاز این مناقشه از مرز ۲۰۰ نفر گذشت.

جدا از کشته شدن غیرنظامیان تخریب بسیاری از زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی از جمله مدارس و بیمارستان‌ها بر نگرانی‌ مجامع بین‌المللی و نهاد‌های مدافع حقوق بشر نسبت به ادامه این مناقشه افزوده است.

تلاش‌های بین‌المللی در حالی از سوی ایالات متحده و نیز دیگر کشورها برای پایان دادن به خشونت‌های اخیر در نوار غزه و اسرائیل بدون پیشرفتی محسوس ادامه دارد که بنیامین نتانیاهو تاکنون پیشنهاد آتش‌بس حماس را رد کرده و یادآور شده که حملات به غزه تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

منابع فلسطینی در غزه می‌گویند که ۶۱ نفر از قربانیان حملات اسرائيل را کودکان تشکیل می‌دهند و اسرائيل نیز اعلام کرده که حملات راکتی و موشکی حماس و جهاد اسلامی تاکنون جان ۱۰ نفر از جمله دو کودک را در خاک این کشور گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز گفتگوهای مصر و اسرائیل برای تحکیم آتش‌بس با حماس و بازسازی نوار غزه

جنگ غزه؛ یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات هوایی اسرائیل کشته شد

درگیری‌های خشونت‌بار در کرانه باختری؛ جنگنده‌های اسرائیلی شبانه غزه را بمباران کردند