دومین کشور پس از آمریکا؛ چین مریخ‌نوردش را بر سیاره سرخ نشاند

مریخ‌نورد «ژورانگ» چین
مریخ‌نورد «ژورانگ» چین Copyright چین دومین کشوری است که پس از آمریکا بر ربات مریخ نورد بر سیاره سرخ فرود می‌آورد
Copyright چین دومین کشوری است که پس از آمریکا بر ربات مریخ نورد بر سیاره سرخ فرود می‌آورد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین پیش از این در سال ۲۰۰۳ میلادی اولین فضانورد را راهی مدار زمین کرده و فضاپیمای «چانگ ای-۴» را روی نیمۀ پنهان ماه فرو نشانده بود

آگهی

رُبات مریخ‌نورد «ژورانگ» چین که با فضاپیمای «تیان‌ون-۱» راهی فضا شده بود پس از هفت ماه روز شنبه ۱۵ مه با موفقیت بر سطح سیاره مریخ فرود آمد. 

مریخ‌نورد «ژورانگ» شش چرخ، ۲۰۰ کیلوگرم وزن و مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های کنترل از راه دور دارد. یافتن نشانه‌هایی از وجود آب زیرزمینی و شواهدی از احتمال وجود حیات در گذشته‌های دور سیاره سرخ از ماموریت‌های «ژورانگ» است.

چین بعد از آمریکا دومین کشوری است که ربات مریخ‌نورد را با موفقیت بر سطح مریخ فرود می‌آورد. این ربات پیشرفته که پس از طی مسافت ۳۲۰ میلیون کیلومتر به مقصد رسید در عملیاتی خودکار بر مریخ فرود آمد، علمیاتی که دستاوردی بزرگ برای چین در عرصه رقابت‌های فضایی است. 

اهمیت این دستاورد برای چین در این است که ارسال پیام رادیویی و دستور به مریخ‌نورد از زمین حدود ۱۸ دقیقه طول می‌کشد و بنابراین کنترل و تنظیم لحظه به لحظه عملیات وجود نداشته است.   

فرود آوردن مریخ‌نورد «ژورانگ» آخرین دستاورد بزرگ بلندپروازی‌های فضایی چین و در رقابت با آمریکاست. چین پیش از این در سال ۲۰۰۳ میلادی اولین فضانورد را راهی مدار زمین کرده و فضاپیمای «چانگ ای-۴» را روی نیمۀ پنهان ماه فرو نشانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بقایای موشک چینی لانگ مارچ در اقیانوس هند سقوط کرد

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟