موزه تروریسم در فرانسه ساخته می‌شود

موزه مقاومت در مون والرین، حومه غرب پاریس
موزه مقاومت در مون والرین، حومه غرب پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سراسر جهان کمتر از ۱۲ موزه برای یادبود قربانیان تروریسم وجود دارد.

آگهی

دولت فرانسه قصد دارد موزه‌ای را برای یادمان قربانیان تروریسم در این کشور تاسیس کند.

کاخ الیزه روز سه شنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دستور داده است تا موزه‌ای برای گرامی‌داشت یاد قربانیان تروریسم در این کشور در شهر سورن، واقع در حومه غربی پاریس ساخته شود. قرار است کلنگ احداث این موزه در مارس ۲۰۲۲ در نزدیکی بنای یادبود دیگری به نام «فرانسه مبارز» در این شهر به زمین زده شود.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این زمینه آمده است: «بخشی از پیام این بنای مدرن که در سال ۱۹۳۰ برای کودکان دچار بحران ساخته شده، در اصل انعطاف‌پذیری بوده است. پیام مقاومت نیز در این بنا نهادینه شده است زیرا موقعیت آن در مون والرین نمادی از حافظه ملی ماست.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مون والرین، محله‌ای از شهر سورن که در زمان جنگ جهانی دوم محل درگیری شدید فرانسوی‌ها در برابر نیروهای اشغالگر آلمانی و نیز محل اعدام بسیاری از مبارزان ضد نازی بود، در تاریخ فرانسه به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای ملی مقاومت و مبارزه شناخته می‌شود. هم اکنون موزه‌ای به نام موزه مقاومت در مون والرین وجود دارد.

در سراسر جهان کمتر از ۱۲ موزه برای یادبود قربانیان تروریسم وجود دارد. از جمله این مکان‌ها، موزه‌ای در شهر اوکلاهما برای یادمان حمله تروریستی سال ۱۹۹۵، موزه‌ای در اسلو، پایتخت نروژ به یاد کشتار اوتویا در سال ۲۰۱۱ و موزه‌ای در نیویورک برای حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.

پروژه موزه فرانسوی شامل تمام قربانیان و اقدامات تروریستی از حمله سال ۱۹۷۴ در یک داروخانه در پاریس تا به امروز خواهد بود.

آسوشیتدپرس
بنای یادبود مون والرین در سورن، حومه غرب پاریسآسوشیتدپرس

گیوم بودی، شهردار سورن گفت: «تیم شهرداری احیای مجدد این مکان قابل توجه را بخشی از وظایف خود قرار داده تا این میراث ثبت شده را که امروز به حالت بسیار محقری درآمده با بزسازی کامل و با بهره‌گیری از معماری اصیل، احیا کند.»

قرار است در بخش «یادبود» این موزه نام تمام افراد فرانسوی که در حملات تروریستی، چه در خاک این کشور و چه در خارج جان خود را از دست داده‌اند، ثبت شود.

در سال‌های اخیر، حملات تروریستی خونبار زیادی در خاک فرانسه عمدتا به دست اسلام‌گرایان انجام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگرداندن گنجینه‌های غارت شده آفریقا؛ آیا کشورهای دیگر از فرانسه پیروی خواهند کرد؟

حمله مرگبار با چاقو در فرانسه؛ ماکرون: در مبارزه با تروریسم اسلام‌گرا تسلیم نمی‌شویم

حمله با چاقو در کلیسایی در شهر نیس فرانسه ۳ کشته و چند مجروح برجای گذاشت