آمریکا آخرین مرحله خروج نظامیانش از افغانستان را آغاز کرد

خروج نظامیان آمریکا از افغانستان
خروج نظامیان آمریکا از افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خروج متحدان آمریکا در ناتو از افغانستان از روز پنجشنبه و با «هماهنگی» با ایالات متحده آغاز شده است.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز شنبه به طور رسمی آخرین مرحله از خروج نظامیان این کشور از افغانستان را آغاز کرد.

هر چند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان پیش از این آغاز شده بود اما روز اول مه (۱۱ اردیبهشت) اهمیتی نمادین پیدا کرده است زیرا واشنگتن در توافق ماه فوریه سال ۲۰۲۰ با گروه طالبان با موعد اول مه سال ۲۰۲۱ برای خروج نظامیانش از افغانستان موافقت کرده بود.

آخرین مرحله از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان برای ایالات متحده به معنای پایان جنگی ۲۰ ساله خواهد بود اما برای افغانستان با توجه به نفوذ گروه طالبان در این کشور می تواند سرآغاز دوره ای نامعلوم باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتش آمریکا طی روزهای گذشته با افزایش پرواز بالگردهای خود بر فراز کابل و پایگاه هوایی بگرام زمینه چینی برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان را سرعت بخشیده است. نظامیان آمریکا قرار است تا روز ۱۱ سپتامبر سال جاری که مصادف با بیستمین سالگرد حملات سال ۲۰۰۱ به برج های دوقلوی نیویورک و پنتاگون است خاک افغانستان را ترک کنند. 

روز یکشنبه دو مه (۱۲ اردیبهشت) مصادف با دهمین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده به دست نیروهای آمریکایی خواهد بود.

خروج متحدان آمریکا در ناتو از افغانستان نیز از روز پنجشنبه و با «هماهنگی» با ایالات متحده آغاز شده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حدود دو هفته پیش خروج ۲۵۰۰ نظامی کشورش از افغانستان را تائید کرده بود. حدود ۱۰۰ هزار سرباز در دوران اوج حضور نظامی آمریکا در افغانستان بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در خاک این کشور حضور داشتند.

در دوران حضور نظامی آمریکا در افغانستان که از سال ۲۰۰۱ و به دنبال سرنگونی گروه طالبان از قدرت به دست این کشور آغاز شد بیش از دو هزار سرباز آمریکایی کشته شدند. در مقابل دهها هزار افغان نیز در جریان این جنگ ۲۰ ساله جان خود را از دست دادند.

گروه طالبان پس از دستیابی به توافق با آمریکا در دوحه از حمله مستقیم به نظامیان خارجی خودداری کرده است. با این حال این گروه به حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان ادامه داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار قربانیان انفجار در مقابل مدرسه دخترانه در کابل به ۵۰ نفر رسید

ٓٓژنرال مکنزی: نگران ایستادگی ارتش افغانستان هستم، توان انجام حملات هوایی را پس از خروج حفظ می‌کنیم

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود