خروج نظامیان ناتو از افغانستان آغاز شد

نیروهای ناتو در افغانستان
نیروهای ناتو در افغانستان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ناتو روز پنجشنبه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) گفت که خروج نیروهای درگیر در ماموریت «پشتیبانی قاطع» ناتو از افغانستان به روشی «هماهنگ» آغاز شده و تمام اقدامات لازم برای اطمینان از امنیت آن‌ انجام شده است.

آگهی

یک مقام ناتو روز پنجشنبه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) گفت که خروج نیروهای درگیر در ماموریت «پشتیبانی قاطع» ناتو از افغانستان به روشی «هماهنگ» آغاز شده و تمام اقدامات لازم برای اطمینان از امنیت آن‌ انجام شده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت: «خروج آغاز شده است. این یک فرآیند منظم، هماهنگ و آگاهانه خواهد بود. ایمنی نیروهای ما در هر مرحله اولویت اصلی است و ما همه اقدامات لازم را برای ایمن‌سازی پرسنل خود انجام می‌دهیم.»

این مقام که خواست نامش فاش نشود تعداد سربازان یا مهلت تعیین شده برای هر یک از کشورهای درگیر را مشخص نکرد. وی گفت: «هرگونه حمله از سوی طالبان در حین خروج، با واکنش شدید همراه خواهد بود.»

وی پیش بینی کرد که عملیات خروج از افغانستان تا چند ماه آینده به پایان برسد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که پایان عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر محقق می‌شود. ۱۱ سپتامبر یک تاریخ نمادین است چراکه آمریکایی‌ها و نیروهای ناتو پس از حملات ۱۱ سپتامبر نیروهای القاعده در سال ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک اقدام به مداخله در افغانستان کردند.

با این حال در توافقنامه‌ای که در ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه، پایتخت قطر میان زلمی خلیلزاد، نماینده دولت ترامپ و گروه طالبان امضا شد، مهلت خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان اول مه سال ۲۰۲۱ تعیین شده بود.

هم اکنون ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی، ۱۳۰۰ نیروی آلمانی، ۸۹۵ نیروی ایتالیایی، ۷۵۰ نیروی بریتانیایی و ۶۰۰ نیروی ترکیه در افغانستان حضور دارند. سهم این پنج کشور ۶ هزار نیرو از ۹ هزار و ۵۹۲ نیروی ناتو در افغانستان است.

آلمانی‌ها اعلام کرده‌اند که نیروهای خود را تا چهارم ژوئیه از افغانستان خارج می‌کنند.

از سوی دیگر لودیوین دودونده، وزیر دفاع بلژیک روز چهارشنبه اعلام کرد خروج ۷۲ سرباز بلژیکی مستقر در مزار شریف با مشورت شریک آلمانی تا تابستان به پایان می‌رسد.

ماموریت «پشتیبانی قاطع» یک ماموریت آموزشی برای نیروهای افغان بود تا آن‌ها را قادر سازد امنیت کشور را پس از خروج نیروهای خارجی تامین کنند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که عقب نشینی نیروهای ناتو می‌تواند افغانستان را به یک جنگ داخلی جدید بکشاند یا به بازگشت طالبان به قدرت بیانجامد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیلاری کلینتون نسبت به «عواقب بزرگ» خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هشدار داد

گفتگوی طالبان با آمریکا برای کاهش۹۰ روزه خشونت‌ها؛ بلینکن: با اعضای ناتو رایزنی می‌کنیم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد