ایران از «تغییر لحن» عربستان سعودی استقبال کرد

ایران
ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید، تهران و ریاض می‌توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه‌ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای شوند.

آگهی

ایران از تغییر لحن عربستان سعودی و ولیعهد این کشور استقبال می‌کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۲۹ آوریل در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرد تهران از بهبود مناسبات با ریاض استقبال می‌کند.

آقای خطیب زاده در ادامه با اشاره به اینکه ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام هستند، افزود: «با دیدگاه‌های سازنده و روش گفتگو محور، تهران و ریاض می‌توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات وارد فصل تازه‌ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای شوند.»

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از آن طرح می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه شب در گفتگو با شبکه العربیه ابراز امیدواری کرد که ایران و عربستان روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.

تغییر لحن ولیعهد سعودی در حالی ایجاد شده که در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی در خصوص دیدارهای محرمانه مقام‌های دو کشور در بغداد منتشر شده است.

همچنین اخباری در خصوص دیدار میان علی شمخانی و ویلیام برنز، رئيس سازمان سیای آمریکا و یک مقام ناشناس سعودی در پایتخت عراق منتشر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید، تهران با ارائه پیشنهادات و طرح‌هایی برای گفتگو و همکاری در منطقه خلیج فارس از جمله طرح صلح هرمز،همواره پیشگام همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند.

ولیعهد عربستان سعودی در حالی از حل مشکلات با ایران و روابط دوستانه با این کشور سخن می‌گوید که سال ۲۰۱۷ تهدید کرده بود نبرد را به درون مرزهای ایران خواهد کشاند.

ناظران سیاسی معتقدند با توجه به تغییر دولت آمریکا و آغاز گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای، عربستان سعودی در رویکردهای منطقه‌ای خود به ویژه در قبال ایران تغییر ایجاد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران در پی انجام دور جدید مذاکرات با عربستان سعودی است

وزیر خارجه عربستان نسبت به گفتگوهای «اکتشافی» با ایران ابراز خوشبینی کرد

خطیب‌زاده: بر سر رفع تحریم اشخاص با آمریکا اختلاف نظر جدی داریم