رئیس جمهوری مقدونیه شمالی به یورونیوز: تغییر مرزها در بالکان حمام خون به راه می‌اندازد

پرچم برخی از کشورهای حوزه بالکان
پرچم برخی از کشورهای حوزه بالکان Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کسانیکه نقشه‌ها را روی میز می‌کشند یا دوباره ترسیم می‌کنند، رنج نمی‌برند. مردم عادی رنج می‌برند و ما در تاریخ بالکان به اندازه کافی این [رنج] را داشته‌ایم.»

آگهی

رئیس جمهوری مقدونیه شمالی به یورونیوز گفت که جابجایی مرزها در بالکان منجر به راه افتادن «حمام خون» در منطقه می‌شود.

اظهارات استوو پنداروسکی، پس از انتشار گزارشی از درز سند ترسیم دوباره مرزها در بالکان بیان می‌شود. در این سند پیشنهاد شده که بخش‌هایی از بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی و کوزوو در صربستان، کرواسی و آلبانی ادغام شوند.

پنداروسکی در این باره گفت: «شما نمی‌توانید مرزهای بالکان را تغییر دهید و در بعد از ظهر همان روز شاهد حمام خون نباشید.»

وی تاکید کرد که هرگز تغییرات مرزی در مقدونیه شمالی را قبول نخواهد کرد چراکه هزینه انسانی این تحولات بسیار سنگین است.

این مقام سیاسی با اشاره به یکی از آخرین تغییرات در مرزهای اروپا در سال ۱۹۲۳ طبق توافق لوزان بین ترکیه و یونان گفت: «شما می‌توانید با برخی از نسل‌های بعدی یعنی افرادی که در آن دوره بیشترین رنج را متحمل شده‌اند صحبت کنید. آن‌ها همچنان از نظر روحی زخم‌های زیادی را تحمل می‌کنند.»

کسانیکه نقشه‌ها را روی میز می‌کشند یا دوباره ترسیم می‌کنند، رنج نمی‌برند. مردم عادی رنج می‌برند و ما در تاریخ بالکان به اندازه کافی این [رنج] را داشته‌ایم
استوو پنداروسکی
رئیس جمهوری مقدونیه شمالی

وی با اشاره به این موضوع که علاقه‌ای ندارد درباره این سناریوی احتمالی فکر کند، افزود: «کسانیکه نقشه‌ها را روی میز می‌کشند یا دوباره ترسیم می‌کنند، رنج نمی‌برند. مردم عادی رنج می‌برند و ما در تاریخ بالکان به اندازه کافی این [رنج] را داشته‌ایم.»

با وجود اینکه این سند به‌طور مستقل تایید نشده است اما شایعه آن باعث خشم و دلسردی در سراسر بالکان شده است جاییکه موضوع مرزها همچنان یک موضوع بسیار بحث برانگیز و تفرقه انگیز است. چندین کشور اتحادیه اروپا و همچنین اعضای پارلمان اروپا این سند را به شدت محکوم کرده‌اند اما نهادهای اتحادیه اروپا هنوز واکنش رسمی به این سند نشان نداده‌اند.

CANVA PRO
کشورهای محدوده بالکانCANVA PRO

ولادیمیر بیلشیک، نماینده پارلمان اروپا، می‌گوید ظاهرا این سند از سوی اسلوونی آماده شده است. اسلوونی از جمله کشورهایی است که بخشی از یوگسلاوی سابق به شمار می‌رود و قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست بگیرد.

رئیس جمهوری مقدونیه شمالی با اذعان به این نکته که اطلاعات بیشتری درباره سند بیشتر از آن چیزی که در رسانه‌ها منتشر شده است، ندارد، گفت: «آن‌ها [نهادهای اتحادیه اروپا] باید این موضوعات را صرف نظر از اینکه چه کسی آن را مطرح کرده است، محکوم کنند.»

وی افزود: « این عقاید بسیار خطرناک است به ویژه در منطقه‌ای که اخیرا از آخرین جنگ‌های بالکان در دهه ۱۹۹۰ خلاص شده است. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کل منطقه کشته شده‌اند، میلیون‌ها نفر جابجا شده‌اند و خسارات زیادی به خانه‌ها وارد شده است.»

در سال ۱۹۹۵ و با میانجیگری اروپا و ایالات متحده، جنگ بالکان با تجزیه رسمی یوگسلاوی سابق به سه جمهوری بوسنی و هرزگوین، صربستان و کرواسی پایان یافت. کوزوو و اسلوونی نیز که در این محدوده قرار داشتند پس از مدتی اعلام استقلال کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا از کوزوو و صربستان خواست برای کاهش تنش‌ها و اختلاف‌ها مذاکره کنند

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟