مسکو ۷ دیپلمات اروپایی را به‌دلیل «همبستگی» با پراگ اخراج می‌کند

پرچم روسیه
پرچم روسیه Copyright Vesa Moilanen/AP
Copyright Vesa Moilanen/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز چهارشنبه ۲۸ آوریل (هشت اردیبهشت) از اخراج هفت دیپلمات از چهار کشور اتحادیه اروپا که اخیرا دیپلمات‌های روسی را در همبستگی با جمهوری چک در یک پرونده جاسوسی اخراج کردند، خبر داد.

آگهی

روسیه روز چهارشنبه ۲۸ آوریل (هشت اردیبهشت) از اخراج هفت دیپلمات از چهار کشور اتحادیه اروپا که اخیرا دیپلمات‌های روسی را اخراج کردند، خبر داد.

این چهار کشور در همبستگی با جمهوری چک در یک پرونده جاسوسی، دیپلمات‌های روسی را از خاک خود اخراج کرده بودند و اکنون روسیه به تلافی، دیپلمات‌های آنها را اخراج کرده است.

وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن «همبستگی دروغین» این کشورها با پراگ، اعلام کرد که سه دیپلمات اسلواکی، دو لیتوانیایی، یک استونیایی و یک لتونیایی به زودی باید روسیه را ترک کنند.

مسکو تصریح کرد که سفیران کشورهای لیتوانی، لتونی، اسلواکی و همچنین یک نماینده از سفارت استونی با حضور در مقر دستگاه دیپلماسی روسیه از این تصمیم مطلع شده‌اند.

اما وزارت خارجه روسیه در یک بیانیه دیگر کشورهای حوزه بالتیک را متهم کرد که «یک روند خصمانه آشکار» را در مقابل مسکو دنبال می‌کنند. مسکو همچنین اسلواکی را به «همبستگی دروغین» با آنچه «اقدامات تحریک آمیز ضد روسی جمهوری چک» می‌نامد، متهم کرد.

جمهوری چک هفته گذشته روسیه را به دست داشتن در انفجار مرگبار یک انبار مهمات در این کشور که سال ۲۰۱۴ روی داده بود،‌ متهم و ۱۸ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کرد.

روسیه این ادعا را رد کرد و در اقدامی متقابل از ۲۰ دپیلمات جمهوری چک خواست تا خاک این کشور را ترک کنند. در روزهای پیش نیز کشورهای اسلواکی، رومانی و کشورهای حوزه بالتیک در همبستگی با پراگ از اخراج دیپلمات‌های روس خبر دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه گذشته با «پوچ» توصیف کردن اتهامات پراگ، آن را محکوم کرد.

یان هاماچک، وزیر کشور جمهوری چک از شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو خواست تا دیپلمات‌های روسی را در حمایت از پراگ در رویارویی با مسکو اخراج کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ متقابل مسکو به پراگ؛ روسیه ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرد

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب