دعوای ایران با ای اف سی دوباره بالا گرفت؛ تیم ملی فوتبال ساحلی باید قید شرکت در جام جهانی را بزند

تصویر از جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۰۷ برزیل
تصویر از جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۰۷ برزیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عدم قرار گرفتن ایران در میان نمایندگان قاره آسیا برای حضور در جام جهانی فوتبال ساحلی روسیه اعتراض مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را به همراه داشته است.

آگهی

کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت سه تیم ژاپن، امارات و عمان را به عنوان سه نماینده قاره کهن راهی مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی در روسیه کند.

لغو مسابقات آسیایی فوتسال و فوتبال ساحلی سبب شد تا مسئولان فوتبال آسیا خود در خصوص معرفی نمایندگان قاره آسیا در مسابقات جام جهانی فوتسال در لیتوانی و همچنین جام جهانی فوتبال ساحلی در روسیه تصمیم بگیرند.

بر اساس نتایج تیم فوتسال، ایران به همراه ژاپن و ازبکستان به عنوان نمایندگان قاره آسیا در جام جهانی لیتوانی حضور خواهند داشت. همچنین برای تعیین چهارمین تیم، مسابقاتی بین تیم‌های لبنان، عراق، ویتنام و تایلند برگزار خواهد شد.

اما بخش دیگر تصمیم مسئولان فوتبال آسیا که باعث ناراحتی و نارضایتی فدراسیون فوتبال ایران شده به تعیین تیم‌های ژاپن، امارات و عمان به عنوان سه نماینده قاره آسیا در مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی است که تابستان امسال به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد.

این تصمیم مسئولان فوتبال آسیا با نارضایتی و اعتراض فدراسیون فوتبال ایران مواجه شده است. اما ماجرا از این قرار است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، آخرین دور مسابقات فوتبال ساحلی ملت‌های آسیا که قرار بود در سال ۲۰۲۱ برگزار شود، دو بار متوالی به تعویق افتاد. بنا به روال مرسوم، سه تیم برتر این تورنمنت، به عنوان سه نماینده قاره آسیا در مسابقات جام جهانی نیز شرکت می‌کنند.

بر اساس بیانیه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر کرده اعلام شده به دلیل لغو این مسابقات تصمیم گرفته بر اساس توصیه کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی این کنفدراسیون با سیستم امتیاز سنجی و بررسی نتایج سه دوره اخیر تیم‌های مختلف در جام ملت‌های آسیا نسبت به تعیین سه نماینده قاره کهن اقدام کند.

پیشتر ای اف سی اعلام کرده بود که نتایج تیم‌ها در سه دوره اخیر با سیستم امتیاز بندی محاسبه خواهد شد. بر این اساس تیم قهرمان ۱۰۰ امتیاز، نایب قهرمان ۹۰ امتیاز، سوم ۸۰ و به همین ترتیب تا تیم هشتم ۳۰ امتیاز کسب می‌کنند.

در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۵ سه دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا برگزار شده که بر این اساس در مسابقات سال ۲۰۱۵ این نتایج به دست آمده است: عمان قهرمان و ۱۰۰ امتیاز، ژاپن نایب قهرمان و ۹۰ امتیاز، ایران سوم و ۷۰ امتیاز، امارات پنجم و ۶۰ امتیاز

در جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۱۷ نتایج بدین صورت بوده است: ایران قهرمان و ۱۰۰ امتیاز، امارات نایب قهرمان و ۹۰ امتیاز، ژاپن سوم و ۸۰ امتیاز، عمان هفتم و ۴۰ امتیاز

در آخرین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ اما نتایج تغییر کرد و ژاپن با کسب عنوان قهرمانی به ۱۰۰ امتیاز دست یافت، امارات با قرار گرفتن در جایگاه دوم ۹۰ امتیاز به دست آورد و عمان هم با حضور در رده سوم ۸۰ امتیاز گرفت. در این دوره ایران با حضور در رده ششم تنها ۵۰ امتیاز کسب کرد.

در نتیجه و طبق دستورالعمل صادر شده از سوی AFC مجموع امتیازات به شرح زیر است.

ژاپن ۲۷۰ امتیاز

امارات ۲۴۰ امتیاز

ایران ۲۳۰ امتیاز

عمان ۲۲۰ امتیاز

با این وجود مسئولان فوتبال آسیا طی نامه‌ای اعلام کردند سه تیم ژاپن، امارات و عمان سه نماینده این قاره در جام جهانی ۲۰۲۱ روسیه خواهند بود. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در واکنش نامه‌ای اعتراضی به AFC ارسال کردند و خواستار تجدید نظر در این رابطه شدند.

مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه خود در این رابطه تاکید دارند که به پیشنهاد کمیته فوتبال ساحلی و فوتسال تیم‌های نماینده قاره آسیا بر اساس سیستم امتیاز بندی انتخاب شده‌اند.

به نظر می‌رسد مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت تصمیم گرفته‌اند سه نماینده‌ای که از طرف این قاره در آخرین دوره جام جهانی فوتبال ساحلی حضور داشتند را بار دیگر به عنوان نمایندگان قاره آسیا راهی جام جهانی ۲۰۲۱ روسیه کنند.

آگهی

مشخص نیست اعتراض مسئولان فوتبال ایران تغییری در این تصمیم خواهد داشت یا خیر اما عباس هاشمپور، سرمربی تیم فوتبال ساحلی ایران روز چهارشنبه دو اردیبهشت در گفتگو با یک برنامه ورزشی در شبکه سه سیما می‌گوید از حدود یک هفته پیش به صورت تلویحی مطلع شده که کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته عمان را به جای ایران راهی جام جهانی ۲۰۲۱ کند.

دعوای جدید فدراسیون فوتبال ایران با AFC در حالی شکل گرفته که بر سر ماجرای اعطای میزبانی بازی‌های مقدماتی جام جهانی به بحرین بین دو طرف اختلافات جدی پدید آمده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت میزبانی باقی بازی‌های مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر را در گروه سی را به بحرین بدهد. این در حالیست که ایران تمام بازی‌های خود در مقابل رقبای اصلی را خارج از خانه انجام داده و تنها مقابل تیم ضعیف کامبوج در استادیوم آزادی میزبان بوده است. 

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران حالا بابت این موضوع ازای اف سی به دادگاه عالی ورزش CAS شکایت کرده است. ۲۵ فروردین ماه این دادگاه شکایت ایران را پذیرفت و از ای اف سی خواست طی مدت ۱۰ روز دفاعیات خود را برای شکایت ایران ارائه کند. هنوز مشخص نیست نتیجه این دادگاه چه خواهد شد و آیا میزبانی به ایران بازگردانده خواهد شد یا خیر. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لیگ قهرمانان آسیا؛ فینال در غرب و یک چهارم نهایی به صورت متمرکز برگزار می‌شود

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران برای سومین بار قهرمان جام بین قاره‌ای شد

دو بازیکن ایران عنوان ستارگان جام جهانی فوتبال ساحلی را بدست آوردند