خامنه‌ای به تیم مذاکره‌کننده ایرانی: مذاکرات فرسایشی نشود، برای کشور ضرر دارد

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران Copyright وب سایت رسمی علی خامنه ای
Copyright وب سایت رسمی علی خامنه ای
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای همچنین درباره آمار اشتباهی که در سخنرانی نوروزی خود مطرح کرده بود، سخن گفت.

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی مذهبی تأکید کرد که مذاکره ایران با طرف‌های توافقنامه برجام نباید فرسایشی شود.

این سخنان خامنه‌ای در حالی بیان شده است که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز سه شنبه به همراه تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای مذاکره با کشورهای ۱+۴ در وین، پایتخت اتریش حضور یافته است.

رهبر ایران در این سخنرانی که از طریق ویدئو کنفرانس برای مخاطبانش پخش می‌شد، بار دیگر تأکید کرد که سیاست ایران را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی‌اش اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب به آنها گفته است.

خامنه‌ای گفت : «منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.»

خامنه‌ای تصریح کرد که سیاست ایران در خصوص مذاکرات جدید معلوم است و مسئولان می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند. وی گفت: «تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فراسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.»

«پیشنهادهای آمریکا تحقیرآمیز است»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود «تأکید و اصرار» آمریکا بر مذاکره را «تلاش برای تحمیل یک حرف باطل» خواند و افزود: «غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از ژانویه سال جاری میلادی بر سر کار آمده است از تمایل دولتش برای بازگشت به برجام سخن گفته اما ایران همواره تأکید کرده است که واشنگتن برای تحقق این خواسته باید همه تحریم‌های دولت دونالد ترامپ را بردارد.

برخی تحلیل‌گران سیاسی بر این نظر هستند که خرابکاری هفته جاری در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و اعلام تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی روند مذاکرات وین را با چالش جدی مواجه کرده است، مذاکراتی که قرار بود از امروز شروع شود، اما به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، به روز پنجشنبه موکول شده است.

آماری که اول فروردین درخصوص رتبه اقتصادی ایران دادم صحیح نبود

علی خامنه‌ای همچنین درباره آمار اشتباهی که در سخنرانی نوروزی خود مطرح کرده بود، سخن گفت.

او در ابتدای سخنرانی روز چهارشنبه خود با اشاره به آماری که در سخنرانی روز اول فروردین درخصوص رتبه اقتصادی ایران بیان کرده بود، گفت: «بعد از بیان این آمار، برخی افراد تذکر دادند که این آمار صحیح نیست، برهمین اساس موضوع بررسی و مشخص شد آمار مربوط به رتبه هجدهم کشور صحیح نیست و مربوط به چند سال قبل است که لازم است از افرادی که این موضوع را متذکر شدند، صمیمانه تشکر کنم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی خامنه‌ای: اسرائیل کشور نیست، پادگانی تروریستی است

پیشرفت در مذاکرات وین؛ عراقچی: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تقریبا آماده غنی‌سازی ۶۰ درصد است