اردوغان نامه افسران سابق نیروی دریایی را یادآور «کودتاهای سیاسی» دانست

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس‌جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی روز دوشنبه خود گفت: «وظیفه دریاداران بازنشسته انتشار بیانیه‌هایی نیست که به طور ضمنی از کودتای سیاسی خبر می‌دهد. هیچ کدام از کارمندان بازنشسته دولت حق ندارد چنین راهی را برود.»

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نامه گروهی از افسران بازنشسته نیروی دریایی این کشور در انتقاد از طرح موسوم به «کانال استانبول» را یادآور «کودتاهای سیاسی» دانست.

مقامات ترکیه روز دوشنبه ۱۰ دریادار پیشین نیروی دریایی این کشور که این نامه را امضاء کرده بودند، بازداشت کردند. این نامه در مجموع به امضای ۱۰۴ افسر پیشین نیروی دریایی ترکیه رسیده بود.

رئيس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی روز دوشنبه گفت: «وظیفه دریاداران بازنشسته انتشار بیانیه‌هایی نیست که به طور ضمنی از کودتای سیاسی خبر می‌دهد. هیچ کدام از کارمندان بازنشسته دولت حق ندارد چنین راهی را برود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی افزود: «این [نامه] هیچ ربطی به آزادی بیان ندارد. این در کشوری که تاریخش با کودتا آمیخته شده غیرقابل قبول است.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین هرگونه ارتباط بین طرح «کانال استانبول» و پیمان مونترو را که در سال ۱۹۳۶ به امضاء رسید، رد کرد. افسران پیشین نیروی دریایی ترکیه در نامه خود نسبت به تاثیر طرح «کانال استانبول» بر پیمان مونترو هشدار داده بودند.

پیمان مونترو بین ترکیه و قدرت‌های بین المللی به امضاء رسید و به آنکارا اجازه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل را می‌دهد. دولت ترکیه تاکید می‌کند که ساخت «کانال استانبول» به طول ۴۵ کیلومتر قطب گردشگری جدیدی برای استانبول محسوب خواهد شد. مقامات ترکیه همچنین امیدوار هستند که «کانال استانبول» ترافیک دریایی در تنگه بسفر را کاهش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۱۰ افسر ارشد سابق نیروی دریایی ترکیه به دلیل انتقاد از دولت

سفر قریب‌الوقوع رهبران اتحادیه اروپا به ترکیه؛ طرح بروکسل برای بهبود روابط چیست؟

آینده اقتصاد ترکیه در سایۀ دیدگاه‌های «نامتعارف» اردوغان