سفر قریب‌الوقوع رهبران اتحادیه اروپا به ترکیه؛ طرح بروکسل برای بهبود روابط چیست؟

Photo
Photo Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوعات حقوق بشری و حاکمیت قانون از جمله نگرانی‌های بروکسل در قبال ترکیه است و از جمله محورهای مهم این نقشه راه محسوب می‌شود.

آگهی

رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز سه‌شنبه طرح پیشنهادی خود شامل شرایط از سرگیری تدریجی روابط اقتصادی با ترکیه و چگونگی حمایت از پناهندگانی که در این کشور مستقر شده‌اند را به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور ارائه کنند.

قرار است در این روز شارل میشل، رئیس شورای اروپا و اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در آنکارا، پایتخت ترکیه دربارۀ نقشه راهی گفتگو کنند که بر اساس مصوبات نشست ۲۶ مارس رهبران این اتحادیه طراحی شده است.

موضوعات حقوق بشری و حاکمیت قانون از جمله نگرانی‌های بروکسل در قبال ترکیه است و از جمله محورهای مهم این نقشه راه محسوب می‌شود.

شارل میشل پیش از این اعلام کرده بود که اگرچه اتحادیه اروپا با این موضوع موافقت کرده که به آرزوی دیرین آقای اردوغان برای همکاری دوجانبه پاسخ دهد، اما «اتحادیه اروپا نیز چهارچوبی برای بهبود این روابط دارد و بسیار ضروری است که ترکیه رفتار خود را تعدیل کند؛ به همین دلیل بروکسل محتاط است».

دیدار روز سه‌شنبه در حالی برگزار خواهد شد که میان اعضای این اتحادیه بویژه آلمان و ایتالیا و اسپانیا از یکسو و یونان، قبرس، کشورهای شمال اروپا و فرانسه از سوی دیگر، بر سر مذاکره با ترکیه «اختلافات جدی» وجود دارد؛ با این وجود سران اتحادیه در جریان نشست ۲۶ مارس به اتفاق آراء موافقت خود را با رویکرد اتخاذ شده برای گفتگو با آنکارا اعلام کردند.

اتحادیه اروپا آماده است که مدرنیزاسیون اتحادیه گمرکی را آغاز کند و در این چهارچوب، گفتگو در موضوعات امنیت، محیط زیست و بهداشت را که در سال ۲۰۱۹ میلادی متوقف شده بود از سر بگیرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار روز سه‌شنبه و از سرگیری این گفتگوها را «فصل جدیدی» در روابط اتحادیه و ترکیه توصیف کرده است.

اروپایی‌ها می‌خواهند به موضوع پناهندگان نیز بپردازند؛ نزدیک به ۴ میلیون پناهنده سوری همچنان در ترکیه هستند و به گفته یکی از مقامات این اتحادیه «این پناهندگان برای مدت طولانی‌تری در این کشور خواهند ماند و کمک‌های بشردوستانه دیگر کافی نیست... دیگر بحث کمک‌های بودجه‌ای نیست بلکه موضوع همکاری و توسعه مطرح است.»

خانم فن در لاین پس از ترکیه به اردن سفر خواهد کرد؛ یعنی جایی که به بیش از ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری پناه داده شده است.

دیدار روز سه‌شنبه در حالی انجام می‌شود که ترکیه و اتحادیه اروپا یک سال پرتنش را پشت سر گذاشته‌اند و اقداماتی همچون اکتشافات گاز ترکیه در آبهای یونان و قبرس در شرق مدیترانه همچنین دخالتهای آنکارا در درگیری‌های سوریه، عراق، لیبی و ناگورنو-قره باغ، واکنش‌های تند بروکسل را در پی داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش اردوغان به سخنان دراگی که او را دیکتاتور نامید: نهایت گستاخی و بی‌نزاکتی بود

فرانسه: مسئولان ترکیه عمداً برای رئیس کمیسیون اروپا صندلی نگذاشته بودند

سال ۲۰۲۴، سال چرخش نرخ بهره در دنیا است؛ بانک‌های مرکزی جهان چه زمانی تغییر مسیر خواهند داد؟