سند جامع همکاری‌های ۲۵ سالۀ ایران و چین روز شنبه به امضای دو کشور می‌رسد

Vahid Salemi
Vahid Salemi Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته وزارت خارجه ایران، در چهارچوب این سند به موضوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور بویژه «مشارکت ایران در ایده کمربند راه چین» پرداخته شده و انتظار می‌رود امضای آن «در تعمیق روابط دو کشور بسیار موثر و تاثیرگذار باشد».

آگهی

ایران قصد دارد روز شنبه ۲۷ مارس (۷ فرورین) در جریان سفر وانگ یی، وزیر خارجه چین به تهران، سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را امضا کند.

این خبر جمعه شب از سوی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد.

ایسنا به نقل از او نوشت: «سفر [وزیر خارجه چین] در آستانه پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور انجام می‌شود و در جریان این سفر، سند جامع همکاری‌های ۲۵ساله بین دو کشور به امضا می‌رسد.»

خطیب زاده در توضیح این سند گفت: «در سال ۱۳۹۴ و در جریان سفر رئیس ‌جمهور چین به تهران در ارتباط با این موضوع بحث و گفتگو شد. به این منظور که روابط دو کشور به سطح راهبردی و جامع هدایت شود. روابط ایران و چین چند لایه و عمیق و پر از ابعاد مختلف است و لازم بود این روابط در قالب یک سند تنظیم شود. در همین چارچوب چندین بار این سند برای بررسی بین مقام‌های دو کشور رد و بدل شد و نهایتاً در روز شنبه بین وزرای خارجه دو کشور امضا خواهد شد.»

به گفته او در چهارچوب این سند به موضوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور بویژه «مشارکت ایران در ایده کمربند راه چین» پرداخته شده و انتظار می‌رود امضای آن «در تعمیق روابط دو کشور بسیار موثر و تاثیرگذار باشد».

وزیر خارجه چین روز جمعه در جریان سفر خود به خاورمیانه، وارد تهران شد. او قرار است در این سفر با همتای خود، محمد جواد ظریف همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار کند.

موضوع تدوین یک سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین اولین بار در ژوئن ۲۰۲۰ میلادی در جریان یکی از سخنرانی‌های محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران علیه دولت کنونی مطرح شد و سپس برای ماهها به موضوعی جنجالی در محافل سیاسی کشور تبدیل گردید.

گفته می‌شود عمده نگرانی منتقدان دولت در داخل و خارج ایران «بندهای غیرعلنی» این سند است.

پیش از این سایت خبری «پترولیوم اکونومیست» به حضور پنج هزار نیروی امنیتی چین در خاک ایران در چهارچوب این توافق برای حفاظت از پروژه‌های چین اشاره کرده بود و روزنامه «نیویورک تایمز» نیز ادعا کرده بود که چین در قبال مشارکت در پروژه‌های اقتصادی و نظامی ایران، نفت ایران را برای مدت ۲۵ سال با تخفیفی ویژه خواهد خرید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف در مسکو؛ پس از توافق ۲۵ ساله با چین همکاری ۲۰ ساله با روسیه هم تمدید می‌شود؟

زمزمه‌های قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ احمدی‌نژاد: مذاکره می‌کنند، هیچ‌کس هم خبر ندارد

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید