نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی در اسرائیل؛ تداوم بن‌بست سیاسی و گمانه‌زنی برای تشکیل «ائتلاف تغییر»

انتخابات پارلمانی اسرائيل
انتخابات پارلمانی اسرائيل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و متحدان سنتی این حزب برغم تصاحب ۵۲ کرسی از کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت باز ماندند.

آگهی

نخست وزیر اسرائیل و متحدان او در تشکیلات سیاسی جریان راست باز هم نتوانستند اکثریت لازم پارلمانی برای تشکیل دولت را بدست آورند.

این گمانه‌زنی که پس از شمارش اولیه آرا انتخابات در شامگاه چهارشنبه ۲۳ مارس تقویت شده بود با اعلام نتیجه نهایی چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل طی دو سال گذشته قطعیت یافت.

بدین ترتیب بن بست سیاسی ایجاد شده در اسرائیل که سال گذشته پس از ائتلاف شکننده لیکود با آبی سفید‌ها برای تشکیل دولت به صورت موقت مرتفع شده بود، باز هم ادامه خواهد یافت و این شرایط آینده بنیامین نتانیاهو به عنوان رئیس دولت را در صورت عدم موفقیت در تشکیل دولتی جدید به خطر خواهد انداخت.

کمیسیون انتخابات اسرائیل شامگاه پنجشنبه با اعلام پایان شمارش ‌آرا نتیجه نهایی رای‌گیری را منتشر کرد که بر اساس آن حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و متحدان سنتی این حزب برغم تصاحب ۵۲ کرسی از کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت باز ماندند.

بر این اساس و با توجه به اینکه مخالفان آقای نتانیاهو و حزب لیکود در مجموع ۵۷ کرسی پارلمان را از آن خود کردند، عملا راه تشکیل دولت ائتلافی بار دیگر به روی حزب نخست وزیر و مخالفان سیاسی وی بسته شده است.

در این میان حزب راست افراطیِ «یامینا» به رهبری نفتالی بنت که هفت کرسی پارلمان را بدست آورد و حزب «فهرست متحد عربی» با گرایش اسلامی که صاحب چهار کرسی از پارلمان شد در هیچیک از دو طیف هواداران و مخالفان بنیامین نتانیاهو و لیکود جای ندارند.

بنیامین نتانیاهو در شرایط بن‌بست کنونی برای تامین اکثریت لازم و تشکیل دولت به مشارکت هر دو حزب یاد شده نیاز دارد اما طبق ارزیابی کارشناسان همکاری بین جریان راست افراطی که خواهان توسعه شهرک‌سازی است و حزبی عربی با گرایش اسلامی عملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

این در حالیست که رسانه‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به نقل از نزدیکان آقای نتانیاهو اعلام کردند که رهبر حزب لیکود همکاری پارلمانی با حزب فهرست متحد عربی را منتفی نمی‌داند.

از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران از احتمال همکاری برخی احزاب میانه، راست و چپ اسرائیل تحت چارچوبی با نام «ائتلاف تغییر» و با مشارکت حزب «یش عتید»، «آبی و سفید»، «یامنیا»، «کارگر»، «امید نو»، «اسرائیل خانه ما» و «میرتس» یاد می کنند که می‌تواند در مجموع ۵۸ کرسی را جمع‌آوری کرده و با جلب حمایت فهرست متحد عربی ۶۱ کرسی لازم برای تشکیل دولت را از آن خود کند.

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی اسرائیل چهارشنبه هفته آینده طی مراسمی به صورت کامل به رووین ریولین، رئیس جمهوری این کشور ارائه و تشریح خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا نتانیاهو در انتخابات اسرائیل به سرنوشت ترامپ دچار خواهد شد؟

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم