تعلیق واکسن آسترازنکا در چند کشور؛ سازمان جهانی بهداشت: وحشت نکنید

واکسن آسترازنکا
واکسن آسترازنکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با این حال بیشتر این کشورها گفته‌اند هیچ گونه مورد مشکوک ابتلا به عوارض جانبی واکسن سوئدی-بریتانیایی آسترازنکا در شهروندان‌شان مشاهده نکرده‌اند.

آگهی

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تعلیق استفاده از واکسن کووید۱۹ از نوع آسترازنکا در چندین کشور از ترس عوارض جانبی احتمالی، اعلام کرد که نظام‌های محافظت از سلامت همگانی در جهان در حال کار هستند و از کشورهای جهان خواست تا وحشت‌زده نشوند.

تدروس ادهانوم قبریسوس روز دوشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در یک نشست مجازی درباره موارد بیماری و مرگ مشاهده شده نزد افرادی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، گفت: «این لزوماً بدان معنا نیست که این موارد به واکسیناسیون کووید۱۹ مرتبط هستند، اما تحقیق در مورد آنها یک روال معمول است و نشان می‌دهد که نظام نظارت کار می‌کند و کنترل‌های مؤثر در حال انجام است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مرگ یک شهروند اتریشی پس از دریافت واکسن آسترازنکا مقامات این کشور را بر آن داشت تا تزریق این واکسن کرونا را به طور موقت متوقف کنند تا احتمال وجود عوارض جانبی ارتباط این واکسن بررسی شود.

هفته گذشته پس از اتریش، نروژ، دانمارک نیز به دنبال مشاهده چند مورد لختگی درونی خون و کاهش سطح پلاکت در بدن چند تن از افرادی که این واکسن را دریافت کرده ‌بودند، تزریق آسترازنکا را متوقف کردند. به دنبال آن چند کشور اروپایی دیگر از جمله هلند ایرلند و سپس آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در روز دوشنبه و سوئد در روز سه شنبه تزریق استرازنکا را به حال تعلیق درآوردند.

با این حال بیشتر این کشورها گفته‌اند هیچ گونه مورد مشکوک ابتلا به عوارض جانبی واکسن سوئدی-بریتانیایی آسترازنکا در شهروندان‌شان مشاهده نکرده‌اند.

یکی از کارشناسان ارشد سازمان جهانی بهداشت به نام «سومیا سوامیناتان» روز دوشنبه تکرار کرد که حتی با وجود مشاهده برخی عوارض جانبی، تاکنون هیچ مورد مستندی از مرگ در پیوند با واکسن کووید۱۹ وجود نداشته است. این مقام بین‌المللی در جریان نشست سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما می‌خواهیم که مردم وحشت کنند زیرا هیچ پیوند ثابت‌شده‌ای میان عوارض لختگی یا آمبولی گزارش شده در برخی کشورها با واکسن کرونا یافت نشده است.»

از میان کشورهای غیراروپایی، تایلند نیز تزریق واکسن آسترازنکا را به حال تعلیق در آورده است. اما بریتانیا که واکسن آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد در این کشور ساخته شده می‌گوید از بابت این واکسن نگرانی ندارد. شرکت دارویی سازنده واکسن آسترازنکا نیز گفته با بررسی داده‌های ایمنی هیچ گونه دلیلی بر افزایش خطر لخته شدن خون در بدن فرد واکسینه شده وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمبود واکسن کرونا در جهان؛ «۶۰ کشور فقیر تا آخر ژوئن منتظر کوواکس نباشند»

چند کشور اروپایی به طور موقت استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کردند

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴.۴ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرد