کدام کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین شهروندی را به خارجی‌ها اعطا کرده‌اند؟

اعطای تابعیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا
اعطای تابعیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود ۷۰۶ هزار و ۴۰۰ نفر طبق آخرین گزارش یوروستات (مرکز آمار اتحادیه اروپا) در سال ۲۰۱۹ شهروندی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کسب کرده‌اند. اما این افراد از چه کشورهایی بوده‌اند و چه کشورهایی در اروپا بیشترین میزان تابعیت را اعطا کرده‌اند. این گزارش را بخوانید.

آگهی

حدود ۷۰۶ هزار و ۴۰۰ نفر طبق آخرین گزارش یوروستات (مرکز آمار اتحادیه اروپا) در سال ۲۰۱۹ شهروندی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کسب کرده‌اند. این آمار که آخرین آمار برآورد شده است از آمار سال ۲۰۱۸ که ۶۷۲ هزار و ۳۰۰ نفر را شامل می‌شد بیشتر است.

اکثر کسانی که شهروندی یک کشور عضو اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۹ کسب کردند پیش از آن اتباع یک کشور غیر اتحادیه اروپا یا بدون تابعیت بوده‌اند. در حالیکه ۱۳ درصد افرادی که شهروندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کسب کردند پیش از آن شهروند یک کشور اروپایی دیگر بوده‌اند.

طبق گزارش یورواستات که در تاریخ ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) منتشر شده است مراکشی‌ها، آلبانیایی‌ها و بریتانیایی‌ها دریافت کنندگان اصلی شهروندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند.

شهروندان کدام کشورها بیشتر تابعیت اروپایی کسب کرده‌اند؟

مراکشی‌ها در سال ۲۰۱۹ با دریافت ۶۶ هزار و ۸۰۰ تابعیت، بزرگترین گروه در میان شهروندان جدید اتحادیه اروپا بوده‌اند. از این تعداد ۸۴ درصد تابعیت کشورهای اسپانیا، ایتالیا و فرانسه را کسب کردند و بقیه در سایر کشورهای اروپایی پخش شده‌اند. آلبانیایی‌ها در این سال با کسب ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد شهروندی کشورهای اتحادیه اروپا در جای دوم قرار دارند. ۶۲ درصد این افراد شهروندی ایتالیا را گرفته‌اند. اما بریتانیایی‌ها با ۲۹ هزار و ۸۰۰ مورد پذیرش درخواست تابعیت در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. ۶۹ درصد بریتانیایی‌ها از آلمان، سوئد یا فرانسه شهروندی گرفته‌اند.

سوری‌ها با ۲۹ هزار ۱۰۰ مورد شهروندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جایگاه چهارم قرار گرفته‌اند. ۶۹ درصد آن‌ها توانستند شهروند سوئد شوند. شهروندان ترکیه با ۲۸ هزار و ۶۰۰ مورد تابعیت که اغلب آن آلمانی است در رتبه بعدی قرار دارند. ۲۳ هزار و ۵۰۰ برزیلی نیز توانستند شهروندی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را کسب کنند که ۷۳ درصد آن‌ها بین کشورهای ایتالیا و پرتغال پخش شده‌اند. اوکراینی‌ها با ۱۸ هزار و ۱۰۰ مورد شهروندی در جایگاه بعدی هستند و ۵۹ درصد آن‌ها شهروندان جدید آلمان یا لهستان و یا ایتالیا شده‌اند. الجزایری‌ها با ۱۸ هزار مورد تابعیت در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند و ۸۲ درصد آن‌ها شهروند فرانسه شده‌اند. و در نهایت ۱۶ هزار و ۴۰۰ روس در سال ۲۰۱۹ توانستند شهروندی یکی از کشورهای اروپایی را کسب کنند که تابعیت آلمانی بین آن‌ها محبوب‌تر بوده است.

با مقایسه این آمار با سال قبل از آن، مراکشی‌ها و آلبانیایی‌ها همچنان جایگاه نخست و دوم را حفظ کرده‌اند اما بریتانیایی‌ها برای دریافت شهروندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جایگاه هفتم به جایگاه سوم رسیده‌اند.

اما در خود اتحادیه اروپا نیز برخی شهروندان، تابعیت دوم کسب کرده‌اند یا تابعیت اولیه خود را تغییر داده‌اند. در این بین رومانیایی‌ها با ۲۶ هزار ۶۰۰ مورد پذیرش درخواست تابعیت در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا جایگاه نخست را دارند. لهستانی‌ها با ۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد و ایتالیایی‌ها و ۸ هزار و ۷۰۰ مورد جایگاه‌های بعدی را دارند. این رده‌بندی در سال ۲۰۱۸ نیز به همین صورت بود و تغییری نکرده است.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین میزان شهروندی را اعطا کرده‌اند؟

طبق آمار یورواستات آلمان به ۱۳۹ هزار نفر در یکسال شهروندی داده است و سهم آن در بین کشورهای اتحادیه اروپا ۱۹ درصد است. ایتالیا به ۱۲۷ هزار نفر شهروندی کشورش را داده است و سهم آن ۱۸ درصدی است. فرانسه نیز با اعطای ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ مورد تابعیت و سهم ۱۶ درصدی در جایگاه سوم قرار دارد. اسپانیا با ۹۹ هزار شهروندی و سوئد با ۶۴ هزار مورد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. این پنج کشور به تنهایی ۷۵ درصد تابعیت‌های جدید را در بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا اعطا کرده‌اند.

بالاترین میزان اعطای تابعیت نسبت به جمعیت خارجی‌ها در کدام کشور بوده‌ است؟

نرخ اعطای تابعیت در واقع نسبت افرادی است که در یک سال، تابعیت یک کشور را به نسبت ساکنان خارجی در آن کشور کسب کرده‌اند. با این حساب، بیشترین میزان تابعیت در سوئد در سال ۲۰۱۹ اعطا شده است به طوریکه به ازای هر ۱۰۰ نفر خارجی مقیم این کشور ۷ نفر تابعیت سوئدی کسب کرده‌اند. رومانی (۴.۷ درصد)، پرتغال (۴.۴درصد)، فنلاند (۳.۸ درصد)، هلند (۳.۲ درصد) و بلژیک (۲.۹ درصد) در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما کمترین نرخ اعطای تابعیت به نسبت ساکنان خارجی آن کشور در لیتوانی (۰.۲ درصد)، دانمارک (۰.۳ درصد)، استونی (۰.۴ درصد)، جمهوری چک(۰.۵ درصد)، لتونی(۰.۶ درصد) و اتریش(۰.۷ درصد) ثبت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صربستان به نخست وزیر سابق و فراری تایلند شهروندی اعطا کرد

دانمارک دست دادن با شهردار در مراسم اعطای شهروندی را اجباری می‌کند

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد