سازمان جهانی بهداشت استفاده اضطراری از واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» را تایید کرد

 Johnson & Johnson vaccine
Johnson & Johnson vaccine Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت پیش از این نیز استفاده اضطراری برای واکسن‌های فایزر-‌بیون تک و آسترازنکا را تایید کرده بود.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که استفاده اضطراری از واکسن ضد کرونای ساخت شرکت آمریکایی و چند ملیتی «جانسون اند جانسون» را تایید کرده است.

به این ترتیب این واکسن که تنها یک بار تزریق می‌شود و این یک دوز نیز اثربخشی لازم برای ایمن سازی بدن در مقابل ویروس کرونا را دارد، می‌تواند در چهارچوب طرح بین‌المللی «کوواکس» در سطح جهان و میان کشورهای در حال توسعه توزیع شود.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این نیز استفاده اضطراری برای واکسن‌های فایزر-‌بیون تک و آسترازنکا را تایید کرده بود.

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل این سازمان در جریان نشست خبری روز جمعه گفت: «با در دسترس قرار گرفتن واکسن‌های جدید، اکنون باید این اطمینان حاصل شود که این واکسن‌ها به عنوان بخشی از راه حل جهانی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده شوند و دیگر دلیلی برای عقب ماندن برخی کشورها و مردم آنها باقی نماند.»

او همچنین از كشورها خواست تا برای صادرات مواد حیاتی این واكسن‌ها محدودیتی قائل نشوند؛ او عرضۀ محدود واکسن‌های کرونا را «یكی از مهمترین چالش‌هایی» خواند که باید برای آن «راه حلی» پیدا شود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد که در اوایل هفته جاری با شرکای این سازمان و نمایندگان صنایع داروسازی دیدار کرده تا راه حل‌های احتمالی برای رفع کمبودها را شناسایی کنند.

او گفت که در حال حاضر برای تولید واکسن‌های کرونا کمبودهایی در تامین مواد اولیه‌ای همچون شیشه ویال، فیلترهای پلاستیکی و سایر مواد وجود دارد و «افزایش ناگهانی تقاضا برای تولید واکسن، باعث کمبود این مواد و سایر لوازم شده است.»

تدروس آدانوم گبریسوس همچنین از این موضوع ابراز نگرانی کرد که محدودیت‌ها در تامین مواد اولیه برای تولید واکسن‌های کرونا، احتمالاً باعث محدودیت در تولید واکسن‌های معمول از جمله واکسن‌های کودکان شود که چنین چیزی «زندگی را در سراسر جهان به خطر می‌اندازد.»

او بر این اساس از همه کشورها خواست تا لوازم مورد نیاز فوری را ذخیره نکنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نروژ واکسن آسترازنکا را ممنوع و تزریق جانسون‌اند‌جانسون را محدود کرد

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴.۴ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرد

اعضای سازمان جهانی بهداشت بر سر مقابله با همه‌گیری‌های آینده به توافق نرسیدند