زلزله ۶.۹ ریشتری و هشدار سونامی در نیوزیلند

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های دولت نیوزیلند با اعلام هشدار سونامی از مردم به ویژه درسواحل شمال شرقی این کشور خواسته‌اند تا حد امکان در مناطق مرتفع حضور داشته باشند تا از خطرات سونامی احتمالی در امان بمانند.

آگهی

وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در شرق جزیره شمالی نیوزیلند هشدار سونامی را در این کشور به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مرکز زمین شناسی آمریکا این زمین‌لرزه در ساعات ابتدایی روز جمعه ۵ مارس به وقت محلی رخ داده و مرکز آن حدود ۱۷۸ کیلومتری شمال شرقی شهر گیسبورن بوده است.

این در حالیست که آژانس مدیریت وضعیت اضطراری نیوزیلند قدرت این زلزله را ۷.۳ در مقیاس ریشتر اعلام کرده است.

گفته می‌شود امواج این سونامی می‌تواند بین ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر ارتفاع داشته باشد و وسعت آن ممکن است تا ۳۰۰ کیلومتری کانون زمین‌لرزه نیز تسری یابد. 

همچنین عمق این زلزله ۹۴ کیلومتری زمین گزارش شده است. ساکنان شهر ۳۵ هزار نفری گیسبورن مواردی از لرزش‌های سبک و متوسط را احساس کرده‌اند.

مقام‌های نیوزیلند پس از وقوع این زمین‌لرزه هشدار به راه افتادن سونامی در مناطق ساحلی داده‌اند و از مردم مناطق سواحل شمال شرقی این کشور خواسته شده تا در صورت امکان در ارتفاعات و مناطق مرتفع حضور داشته باشند تا در حد امکان از عواقب احتمالی زلزله و سونامی در امان بمانند.

آژانس مدیریت وضعیت اضطراری نیوزیلند اعلام کرده در حال بررسی این موضوع است که این زمین‌لرزه و سونامی می‌تواند بر وضعیت کشور اثرات خطرناکی داشته باشد یا خیر.

در سال ۲۰۱۱ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر در کریستچرچ این کشور منجر به کشته شدن ۱۸۵ نفر و تخریب بخش‌های گسترده‌ای از مرکز شهر شد. حالا مقامات این کشور نگرانند با وقوع زمین‌لرزه قوی‌تر خسارت‌های گسترده‌تری در راه باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلزله‌ای شدید شمال ژاپن را لرزاند

زلزله در هنگام سخنرانی زنده نخست وزیر نیوزیلند

فوران آتشفشان در نیوزیلند دست کم ۵ کشته برجای گذاشت