اتحادیه عرب: جزایر سه‌گانه متعلق به امارات است

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه کشورها اتحادیه عرب می‌گویند حاکمیت سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک متعلق به امارات است و ایران باید به اشغال آنها پایان دهد.

آگهی

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بار دیگر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در خلیج فارس را زیر سوال برده و بر حق حاکمیت امارات عربی متحده بر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک تاکید کردند.

در قطعنامه پایانی این نشست که در جریان جلسه اعضای این کشورها در قاهره پایتخت مصر به تصویب رسید، کشورهای عربی ایران را به نقض حاکمیت امارات متهم کردند و آن‌ را اقداماتی در جهت بی ثبات کردن منطقه و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل خواندند.

امارات عربی متحده مدعی حق مالکیت بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است، ادعایی که ایران هرگز آن را جدی نگرفته است.

در بخش دیگری از این بیانیه کشورهای عربی از اقدامات امارات برای آنچه «احیای حاکمیت» بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک خوانده شده، حمایت کردند. همچنین وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از ایران خواستند با حسن نیت برای بهبود روابط با کشورهای عربی گام بردارد و اقدامات عملی برای تنش زدایی با همسایگان خود صورت دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه اعضای اتحادیه عرب اقدام ایران در گشودن دفاتری در ابوموسی را محکوم کردند و خواهان خروج نیروهای ایرانی از این جزیره شده‌اند.

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بوده با همکاری شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در دسامبر سال ۱۹۷۱ کشوری تحت عنوان امارات عربی متحده را تاسیس کردند، این در حالیست که ایران پیش از این تاریخ در جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک حضور داشته است.

ایران همواره ادعای امارات را بی‌اساس خوانده و سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را بخشی از خاک خود و غیر قابل گفتگو معرفی کرده است.

امارات تاکنون چندین بار این ادعای خود را نزد سازمان ملل متحد طرح کرده که شورای امنیت تاکنون اقدام چندانی برای این منظور در دستور کار خود قرار نداده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار ایران دربارۀ حضور زیردریایی اسرائیل در خلیج فارس و احتمال اقدام نظامی آمریکا

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟

سیلابی بی‌سابقه در کشور بیابانی امارات عربی متحده؛ اختلال در پروازهای فرودگاه دبی