مخالفت شدید آمریکا و اسرائیل با تحقیق دیوان کیفری بین‌المللی در سرزمین‌های فلسطینی

دیوان کیفری بین‌المللی
دیوان کیفری بین‌المللی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در واکنش به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درباره جنایات احتمالی ارتکابی در سرزمین‌های فلسطینی گفت که این موضوع «ماهیت یهودی‌ستیزی» را منعکس می‌کند.

آگهی

آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر گشودن پرونده تحقیق درباره جنایات احتمالی ارتکابی در سرزمین‌های فلسطینی، اعلام کرد که با این تصمیم «شدیدا مخالف» است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳ مارس (۱۳ اسفند) با اعلام این موضوع در عین حال گفت که دولت جو بایدن در حال «بررسی مجدد» تحریم‌های وضع شده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه «فاتو بنسودا»، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی و دیگر مسئولان این نهاد قضایی بین‌المللی است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی امروز، با صدور بیانیه‌ای از آغاز تحقیقاتی خبر داد که اسرائیل با آن مخالف است.

بر پایه این تحقیقات، قرار است ادعاهای فلسطینی‌ها درباره ارتکاب جنایات جنگی از سوی اسرائیل در سال ۲۰۱۴ علیه فلسطینیان در نوار غزه و همچنین طی فعالیت شهرک‌سازی این کشور در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را بررسی شود.

واکنش اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز روز چهارشنبه در واکنش به این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی گفت که این موضوع «ماهیت یهودی‌ستیزی» را منعکس می‌کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین از آغاز این تحقیقات به شدت استقبال کرد.

اما نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «دیوان کیفری بین‌المللی تصمیمی اتخاذ کرد که همان ذات یهودی‌ستیزی و دورویی است (...) ما از هر سرباز، هر افسر، هر غیرنظامی دفاع خواهیم کرد و به شما قول می‌دهم که برای حقیقت مبارزه می‌کنیم تا این تصمیم خجالت‌آور لغو شود.»

پیش از او، گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل با نکوهش این تصمیم آن را «تصمیم سیاسی یک دادستان در پایان دوره ماموریتش» توصیف کرد که به عقیده وی «دادگاه را به ابزاری در دست سازمان‌های افراطی و ضد یهودی تبدیل می‌کند».

اسرائیل برخلاف تشکیلات خودگردان فلسطین، عضو دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه نیست.

خانم بنسودا پیش از این گفته بود که «مبنای منطقی» برای باور داشتن به ارتکاب جنایت از سوی نیروهای نظامی اسرائیلی، مقامات اسرائیلی، جنبش حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ وجود دارد.

اسرائیل در سال ۲۰۱۴ عملیاتی را آغاز کرد تا جلوی نیروهای حماس را در پرتاب موشک از نوار غزه به خاک خود بگیرد. در این عملیات حدود ۲ هزار و ۲۵۰ فلسطینی که اغلب غیر نظامی بودند کشته شدند. ۷۴ اسرائیلی نیز که اغلب سرباز بودند در این عملیات جان خود را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات در مورد وقوع جنایت‌ جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را آغاز کرد

دیوان کیفری بین‌المللی: صلاحیت رسیدگی به پروندۀ جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را داریم

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم