بازرسان سازمان ملل: اسرائیل ممکن است در غزه مرتکب جنایت علیه بشر شده باشد

بازرسان سازمان ملل: اسرائیل ممکن است در غزه مرتکب جنایت علیه بشر شده باشد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازرسان سازمان ملل: اسرائیل ممکن است در غزه مرتکب جنایت علیه بشر شده باشد

آگهی

بازرسان سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۸ فوریه (نهم اسفند) اعلام کردند ممکن است نیروهای امنیتی اسرائیل با کشتن ۱۸۹ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۶۱۰۰ نفر از معترضان در غزه در یک سال گذشته، مرتکب «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» شده باشند.

این گروه مستقل از بازرسان سازمان ملل متحد اذعان کرد درباره مسئولان این «جنایات» از جمله تک‌تیراندازان و فرماندهان، اطلاعات محرمانه‌ای در دست دارد و آن‌ها را شناسایی کرده‌ است.

در گزارش این بازرسان آمده است: «نیروهای امنیتی اسرائیل معترضان فلسطینی را که مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کردند و تهدیدی جدی و آنی برای آسیب رساندن به دیگران محسوب نمی‌شدند مورد هدف قرار دادند و برخی از آنان را کشتند.»

اسرائیل با رد قاطع این گزارش آن را «نمایشی پوچ» خواند. در بیانیه‌ای از جانب وزیر خارجه این کشور آمده است: «شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد بار دیگر گزارشی مغرضانه و کذب منتشر کرده است. هیچ‌کس نمی‌تواند حق دفاع اسرائیل از خود و وظیفه دفاع از شهروندان و مرزهای این کشور را از اسرائیل سلب کند.»

بیشتر بخوانید:

سفیر آمریکا در ورشو: اسرائيل باید از لهستان عذرخواهی کند

اسرائیل؛ اتحاد رقبای جناح میانه علیه نتانیاهو در انتخابات پارلمانی

در طول سال گذشته فلسطینی‌ها بارها با هدف شکستن حصر غزه، در مرز نوار غزه و اسرائیل تظاهرات کردند و خواستار به رسمیت شناخته شدن حق بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌هایشان شدند.

بیش از ۲ میلیون فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند. بیشتر ساکنان این منطقه فرزندان و نوادگان فلسطینی‌هایی هستند که با تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ با بیرون رانده شدن از خانه و کاشانه خود، آواره شدند.

در گزارش بازرسان سازمان ملل به سرپرستی سانتیاگو کانتن، دبیر پیشین شورای حقوق‌بشر سازمان ملل تصریح شده است: «برخی از اعمال نیروهای امنیتی اسرائیل از جمله کشتن ۳۵ کودک و دو خبرنگار نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

اسرائیل مدعی است تنها و پس از حملات مسلحانه به سوی نظامیان خود به روی تظاهرکنندگان آتش گشوده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک دو راکت از غزه به سوی تل آویو

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟