خروج ۱۸ شرکت اروپایی از پروژه نورد استریم ۲ بدنبال تهدید آمریکا به تحریم

خط لوله گازی نورد استریم ۲
خط لوله گازی نورد استریم ۲ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه آمریکا می گوید هجده شرکت اروپایی بدلیل تحریم های آمریکا یا از پروژه نورد استریم خارج شده اند و یا اینکه می خواهند بزودی از این پروژه خارج شوند.

آگهی

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که برای ارائه به کنگره این کشور تهیه شده، حداقل ۱۸ شرکت اروپایی یا به مشارکت خود در خط لوله نورداستریم ۲ خاتمه داده اند و یا اینکه متعهد شده اند که به دلیل تهدید «تحریم های آمریکا» از پروژه خارج می شوند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: « خروج شرکت های اروپایی از پروژه نورد استریم ۲ نشان می دهد که قانونگذاری و اقدامات ما موفقیت آمیز بوده است. ما همچنان به نظارت بر شرکت هایی که بدلیل اقدامات بالقوه (ادامه همکاری در پروژه نورداستریم) قابل تحریم هستند، نظارت خواهیم کرد.»

پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ قراراست گاز طبیعی روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

بخش مهمی از این پروژه به پایان رسیده است.

در پی بازداشت مخالفان از جمله الکسی ناوالنی در ماه ژانویه گذشته، پارلمان اروپا با رای اکثریت لایحه ای غیرالزام آور مبنی بر توقف ساخت و ساز پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ را تصویب کرد.

ایالات متحده نیز، بار دیگر سه شنبه تمام شرکت هایی که بنوعی در ساخت خط لوله ۱۲۲۰ کیلومتری نورد استریم ۲ همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین کرد.

تاکنون کاخ سفید تنها یک شرکت روسی بنام کی وی تی، مالک کشتی لوله گذاری فورتونا را تحریم کرده است. کارشناسان می گویند تحریم برخی از شرکت ها در حالی که پروژه نورد استریم ۲ تقریبا به پایان رسیده است، کمی عبث به نظر می رسد.

اغلب شرکت هایی که به مشارکت خود پایان می دهند شرکتهای بیمه ای بریتانیایی هستند. همچنین دو شرکت بیمه سوئیسی و آلمانی نیز در لیست شرکت هایی هستند که به همکاری خود در این پروژه خاتمه می دهند. بانک و بیمه آکسای فرانسوی و شرکت عمرانی یبلفینگر آلمانی اعلام کرده اند که دیگر در این پروژه شرکت نخواهند کرد.

ایالات متحده چه در دوران ترامپ و چه در دوره جدید، جو بایدن، از آلمان بخاطر همکاری در این پروژه انتقاد کرده اند و آنرا خلاف منافع اروپایی ها خوانده اند. برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و هلند از آلمان خواسته اند تا به ساخت این خط لوله گازی پایان بدهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«جنگ انرژی در خطوط لوله نورد‌ استریم»؛ بزرگترین و مخرب‌ترین حادثه نشت گاز متان ممکن است رقم بخورد

مانع حقوقی در بهره‌برداری از خط انتقال گاز روسیه به آلمان همزمان با رشد ۱۱ درصدی بهای گاز در اروپا

توافق آمریکا و آلمان درباره اتمام ساخت خط لوله نورد استریم ۲؛ اوکراین و لهستان انتقاد کردند