دیده ‌بان حقوق بشر: چین برای اویغورها احکام زندان طولانی‌تری در نظر می‌گیرد

TURKEY UIGHUR PROTESTS
TURKEY UIGHUR PROTESTS Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه‌ها در استان سین‌کیانگ تحت فشار هستند تا مجازات‌های سنگین‌تری به نام مبارزه با تروریسم برای متهمان تعیین کنند. بر این اساس حتی علیه افراد، صرفا به دلیل گفتن اینکه «چه چیزی حلال و چه چیزی حرام است» یا فرستادن هدیه برای اقوامشان در ترکیه، مجازات زندان تعیین شده است.

آگهی

چین پیگرد قانونی اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ را افزایش داده است و دستگاه قضایی این کشور در قبال اتهامات ناروشنی همچون «آغاز دعوا» یا «فرستادن هدیه برای اقوام خارج از کشور» برای اویغورها احکام زندان طولانی‌تری صادر می‌کند.

این موضوعی بود که روز چهارشنبه در گزارش دیده‌ بان حقوق بشر منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این محکومیت‌های جنایی را باید به دیگر تخلفات پکن از جمله بازداشت حدود یک میلیون اویغور و افرادی از دیگر اقلیت‌های عمدتا مسلمان در اردوگاه‌های «آموزش سیاسی» در استان سین کیانگ اضافه کرد.

به گفته این سازمان حقوق بشری، بیش از ۲۵۰ هزار نفر از سال ۲۰۱۶ میلادی در استان سین کیانگ به طور رسمی محکوم و زندانی شده‌اند و «با وجود سعی دولت بر دادن وجهه قانونی به این حبس‌ها، بسیاری از زندانیان در زندان‌های استان سین کیانگ افراد عادی هستند که تنها به دلیل داشتن یک زندگی عادی و عمل به دین و آیین خود محکوم شده‌اند.»

اسناد دیده ‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که در پی سرکوب اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان، احكام كیفری صادر شده در استان سین کیانگ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

این سازمان با استناد به داده‌های دولتی اعلام کرد که دادگاه‌های سین کیانگ در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر را محکوم کرده‌اند؛ این در حالی است که یک سال پیش از آن شمار محکومین در این دادگاه‌ها کمتر از ۴۰ هزار نفر بوده است.

در گزارش دیده‌ بان حقوق بشر آمده است که پلیس، دادستان‌ها و دادگاه‌ها در این استان تحت فشار هستند تا «مجازات‌های شدیدتری» را در سریع‌ترین زمان به نام مبارزه با تروریسم برای متهمان تعیین کنند؛ اقدامی که باعث شده بسیاری از افراد بدون آنکه واقعا جرمی مرتکب شده باشند، زندانی شوند.

بر این اساس حتی علیه افراد، صرفا به دلیل گفتن آنکه «چه چیزی حلال و چه چیزی حرام است» یا فرستادن هدیه برای اقوامشان در ترکیه، مجازات زندان تعیین شده است.

تا قبل از سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۱ درصد از مجازات‌ها در این منطقه، حکم بیش از ۵ سال زندان بوده است اما در سال ۲۰۱۷ میلادی چنین مجازات‌هایی ۸۷ درصد افزایش یافته است.

انتقادات بین‌المللی به رفتار دولت چین در قبال اقلیت اویغور تا آنجا افزایش یافته که به تازگی برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا و کانادا، اقدامات پکن در این منطقه را «نسل کشی» توصیف کردند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند دست‌کم یک میلیون نفر از جمعیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان چین، در اردوگاه‌هایی در شمال غرب این کشور زندانی شده‌اند. چین همچنین متهم است که در این اردوگاه‌ها اقدام به عقیم سازی زنان و تحمیل کار اجباری کرده است.

پکن که در ابتدا وجود چنین اردوگاههایی را در استان سین کیانگ رد کرده بود، سرانجام اعلام کرد که این اردوگاهها مراکز آموزش حرفه‌ای با هدف کاهش افراط گرایی اسلامی در این مناطق است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سازمان ملل متحد: برخورد چین با اویغورها می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود

شرکت‌های آلمانی به «سوء‌‌استفاده» از کار اجباری اویغورهای چین متهم شدند

وزیر خارجه آمریکا سیاست چین در قبال مسلمانان را «نسل کشی» و «جنایت علیه بشریت» خواند