ناآرامی در سراوان در پی تیراندازی به سوخت‌بران بلوچ؛ معترضان به فرمانداری هجوم بردند

تصاویر از به آتش کشیده شدن یک خودروی پلیس در سراوان
تصاویر از به آتش کشیده شدن یک خودروی پلیس در سراوان Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام دولتی ایران، هجوم برخی از شهروندان معترض سراوانی در استان سیستان و بلوچستان ایران به ساختمان فرمانداری این شهر را تایید کرد اما گزارش‌های غیر رسمی از درگیری معترضان با نیروهای پلیس حکایت دارد.

آگهی

یک مقام دولتی ایران، هجوم برخی از شهروندان معترض سراوانی در استان سیستان و بلوچستان ایران به ساختمان فرمانداری این شهر را تایید کرد اما گزارش‌های غیر رسمی از درگیری معترضان با نیروهای پلیس حکایت دارد. این اعتراض‌ها در پی تیراندازی‌های روز گذشته به سمت سوخت‌بران در مناطق مرزی ایران و پاکستان و کشته و زخمی شدن شماری از آن‌ها انجام گرفته است.

در حالی که برخی از منابع و رسانه‌های پاکستانی از کشته شدن «بیش از ۱۰ سوخت‌بر بلوچ» خبر می‌دهند، یک مقام ایرانی می‌گوید در تیراندازی صورت گرفته به سمت سوخت‌بران یک نفر کشته شد و یک نفر دیگر احتمالا در درگیری‌های بعد از آن در بیمارستان جان باخته است.

ثناالله بلوچ، نماینده مجلس ایالتی پاکستان و عضو سابق مجلس سنای این کشور روز گذشته در توییتی با محکوم کردن کشتن مردم بلوچ در مناطق مرزی، از دولت ایران خواست تا در این زمینه تحقیق صورت گیرد و «عاملان مرگ ۱۲ جوان» مجازات شوند.

وی تاکید کرد که بلوچ‌ها از فشار اقتصادی رنج می‌برند و ایران و پاکستان باید برای بیکاری و گرسنگی آن‌ها در هر دو سوی مرز راه چاره‌ای پیدا کنند.

برخی از رسانه‌های پاکستانی نیز با انتشار تصاویری از کشته شدن ده نفر از سوخت‌بران بلوچ ایران خبر دادند.

از سوی دیگر محمد هادی مرعشی، معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران گفت: «با هدف توجه به معیشت مرزنشینان گذر مرزی در منطقه شمسر سراوان ایجاد شده است.»

وی درباره حادثه روز گذشته در مناطق مرزی گفت: «اما از ساعت هشت صبح روز گذشته در حوزه شهرستان سراوان درگیری اتفاق افتاد و تجمعی در پشت مرز مشاهده شد و انبوهی از جمعیت سوخت‌بران و افرادی که غالبا به صورت غیرقانونی مبادرت به انتقال سوخت کشور به پاکستان می‌کنند در این منطقه تجمع کرده و قصد داشتند از این مرز وارد شوند.»

این مقام دولتی گفت: «بیش از دو ساعت مذاکره با این افراد انجام شد و از آنها درخواست کردیم تا خویشتنداری کنند و در چارچوب قواعد و قوانینی که در نظر گرفته شده است، از این گذر وارد شوند.»

وی انگشت اتهام را به سمت نیروهای پاکستان گرفت و افزود: «ظاهرا تجمع آنها منجر به تیراندازی از سوی ماموران پاکستانی می شود و هجوم شدت پیدا می‌کند که جمعیت با شکست درب های گذر مرزی وارد می‌شوند، در بین آنان چهار مجروح و یک کشته به چشم می‌خورد که در اثر تیراندازی آن سوی مرز بوده است.»

انگشت اتهام به سمت نیروهای سپاه پاسداران ایران

اما سایت حقوق بشری هرانا روز گذشته اعلام کرد که این تیراندازی از سوی نیروهای سپاه انجام گرفته است: «در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان سراوان به سمت گروهی از سوخت‌بران، دستکم ۲ شهروند کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.»

این سایت همچنین اضافه کرد که «روز گذشته نیروهای مرزبانی مسیر تردد گروهی از سوخت بران را مسدود کرده و آنها به نشانه اعتراض در مقابل پایگاه سپاه تجمع کردند که با تیراندازی نیروهای نظامی مواجه شدند.»

معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان درباره تجمع اعتراضی مقابل پاسگاه شمسر پس از این حادثه در گذرگاه مرزی گفت: «در بین جمعیت افرادی از فرصت استفاده کرده و به سمت پاسگاه شمسر ایران حمله می‌کنند و یک دستگاه موتور سیکلت از ماموران مرزبانی را آتش می‌زنند و به سمت خودروهای نظامی نیز سنگ پرتاب کرده و اقدام به ورود به پاسگاه می کنند.»

وی اضافه کرد: « حریم پاسگاه محترم است و مرزبانی اجازه ندارد به کسی اجازه ورود دهد در نهایت هجوم جمعیت، ماموران تیراندازی می کنند و تعدادی مجروح می شوند و جمعیت متفرق می شود، مجروحان به بیمارستان منتقل می شوند و در مجموع موضوع در حال بررسی قرار دارد.» وی از جان باختن یک نفر دیگر در بیمارستان خبر داد اما جزئیات بیشتری را عنوان نکرد و گفت که موضوع در دست بررسی است.

هجوم معترضان به سمت ساختمان فرمانداری سراوان

وی درباره ورود به فرمانداری سراوان نیز گفت: «امروز هم عده‌ای هجوم آوردند به سمت فرمانداری و شیشه ها را شکستند و متفرق شدند.»

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ورود معترضان به ساختمان فرمانداری را نشان می‌دهد و ویدئوهای دیگر از جو متشنج و وجود درگیری‌های پراکنده در داخل شهر سراوان حکایت دارد. در بین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ناآرامی‌های سراوان، به آتش کشیدن یک خودروی پلیس نیز دیده می‌شود.

خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالان بلوچ، نیز اعلام کرد که تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری سراوان با ورود نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و این نیروها به سمت شهروندان اقدام به تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای و پرتاب گاز اشک آور کردند.

تعطیلی مغازه‌ها و بازار سراوان

برخی گزارش‌ها از قطع شدن یا اختلال در اینترنت سروان حکایت دارد اما سینا قنبرپور، روزنامه‌نگار ساکن ایران در حساب توییتری خود گفت که با سروان ارتباط اینترنتی دارد.

سینا قنبرپور روزنامه‌نگار ساکن ایران

وی همچنین با انتشار چندین عکس از وضعیت فعلی شهر سراوان و بازار این شهر گفت: «کسبه و بازاریان‌ سراوان امروز به سر کار خود نیامدند. برخی اهالی سراوان معتقدند در اعتراض به درگیری میان نیروهای نظامی و سوخت‌بران و کشته‌ و زخمی شدن تعدادی از مردم چنین اتفاقی افتاده و برخی دیگر می‌گویند بیم خسارت و آسیب مانع از باز کردن مغازه ها شده است.»

آگهی

این روزنامه‌نگار همچنین در توییت دیگر گفت تا زمانی که التهاب منجر به درگیری و تیراندازی در بخش بم‌پشت دهستان حق‌آباد در محدوده پاسگاه شمسر در سراوان آرام نشود نمی‌توان درباره تعداد دقیق کشته شدگان و زخمی‌ها گزارشی تهیه کرد.

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس ایران نیز در گفت‌وگو با ایلنا روایت دیگری از شمار کشته شده‌ها را مطرح می‌کند: «تا جایی که من اطلاع دارم سه نفر از افراد جان خودشان را به هنگام انتقال به بیمارستان از دست داده‌اند. همچنین هشت نفر زخمی شده‌اند که سه نفرشان سرپایی درمان شده‌اند و تعداد دیگری هم در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی‌شان رضایت بخش است.»

از سوی دیگر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بیانیه‌ای حادثۀ تیراندازی به سوی سوخت‌بران را محکوم کرد و این اقدام را برخلاف قانون و شرع دانستند.

وی افزود: «بسیاری از مردم استان ناچار به خرید و فروش سوخت می‌شوند. سوخت‌بری جرم و قاچاق نیست؛ سوخت‌بران نان‌آوران خانواده‌های خودشان هستند و زندگی هزاران خانواده از همین طریق می‌چرخد. البته مسئولین نظامی و انتظامی با قاچاق اسلحه و مواد مخدر مبارزه کنند.»

وی از مسئولان درخواست کرد تا «در سریع‌ترین زمان ممکن عاملان این حادثۀ دردناک را محاکمه و مجازات نمایند.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای جیش‌العدل به یک خودروی سپاه در شهر سراوان حمله کردند

دو سال پس از خروج آمریکا از برجام؛ چه بر سر ۹ شاخص اصلی اقتصاد ایران آمد؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود