ظریف: اجرای پروتکل الحاقی از صبح امروز متوقف شد

Javad Zarif
Javad Zarif Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: «اگر نمایندگان مجلس نگاهی به متن توافق با آژانس و همچنین مصوبات شورای عالی امنیت ملی می‌انداختند دیگر آن رفتارهای کاملا غیرلازم را در مجلس شاهد نبودیم.»

آگهی

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که اجرای پروتکل الحاقی در ایران از صبح روز سه‌شنبه ۵ اسفند متوقف شده است.

آقای ظریف در حاشیه یک همایش در تهران در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه توقف اجرای پروتکل الحاقی از ۲۷ بهمن به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده بود.

وزیر خارجه ایران با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تصریح کرد طی این مدت توافق سه ماهه نوار فیلم‌های ضبط شده از عملکرد فعالیت‌های هسته‌ای به آژانس ارائه نمی‌شود و در صورتی که ایران و کشورهای جهان بر سر بازگشت آمریکا به برجام به توافق برسند، تمام این فیلم‌ها به آژانس تحویل داده خواهد شد.

اظهارات ظریف در حالی طرح شده که در روزهای اخیر نمایندگان مجلس ایران از دولت به دلیل حصول توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد می‌‌کنند. اعضای پارلمان ایران خواهان توقف این توافق شده بودند.

آقای ظریف اما واکنش مجلس را «کاملا غیر لازم» خواند و افزود: «نمایندگان مجلس اگر مصوبه ۲۵ بهمن شورای عالی امنیت نگاه را می‌کردند که بر اساس همان مصوبه، روز ۲۷ بهمن به آژانس نامه پایان اجرای پروتکل الحاقی را ارائه کردیم و البته بر اساس همان مصوبه آقای گروسی به ایران آمد، آن رفتارهای کاملا غیرلازم در مجلس اتفاق نمی‌افتاد.»

وزیر خارجه ایران همچنین در ادامه تاکید کرد: «اجرای پادمان تعهد ایران است و مصوبه اخیر مجلس هم اجازه همکاری بیش از پادمان را به ما نمی‌دهد و این به آن معناست که همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند. نماندگان که نخواسته بودند ما به همکاری با آژانس پایان دهیم. آنها خواهان توقف اجرای پروتکل الحاقی شدند که ما هم به آن عمل کردیم.»

آقای ظریف در ادامه صحبت‌های خود ضمن انتقاد از کشورهای اروپایی، اظهار داشت: «اروپایی‌ها برخلاف آنچه ادعا می‌کنند به تعهدات خود عمل نکردند. شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند و آنها هیچ حمایتی از این شرکت‌ها نکردند تا در ایران باقی بمانند. اروپا در واقع فقط در زبان به برجام پایبند بوده و تبلیغاتی که مدام تکرار می‌کنند که به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، غیر واقعی است.»

طبق توافقی که میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت، قرار است ایران به مدت سه ماه از تحویل فیلم فعالیت‌های هسته‌ای خود به آژانس خودداری کند و در صورتی که دو طرفین بر سر بازگشت آمریکا به توافق رسیدند، این نوارها همگی با هم در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرند. در هفته‌های اخیر زمزمه‌ها در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران افزایش یافته است. هرچند ایالات متحده می‌گوید این ایران است که باید ابتدا به تعهدات برجامی خود عمل کند و سپس واشنگتن تحریم‌های خود علیه تهران را لغو خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران به دنبال تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و نظامی با تاجیکستان و ترکمنستان

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: با ایران برای ادامه بازرسی‌ها تا سه ماه آینده توافق کردیم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند