کرونا در ایران؛ ثبت بالاترین شمار مبتلایان روزانه در دو ماه گذشته

Ebrahim Noroozi
Ebrahim Noroozi Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از دریافت قریب الوقوع واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا خبر داد.

آگهی

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تا نیمروز چهارشنبه ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) به بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر و شمار قربانیان آن به بیش از ۵۹ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۸ هزار و ۶۶ فرد دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند که بالاترین میزان ابتلای روزانه از ۱۲ دسامبر(۲۲ آذر) محسوب می‌شود؛ در همین مدت ۸۰ نفر نیز جان باخته‌اند.

ایران در حال حاضر پانزدهمین کشور با بیشترین شمار ابتلا به ویروس کرونا در جهان و یازدهمین کشور با بیشترین شمار قربانی است.

به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون ۳ هزار و ۶۷۹ نفر نیز به دلیل شرایط حاد بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

شهرهای در وضعیت قرمز؛ هشدار دربارۀ خیز چهارم بیماری

خانم لاری همچنین اعلام کرد که با بحرانی شدن وضعیت شیوع کرونا در شهرهای خرمشهر و رامهرمز در استان خوزستان، تعداد شهرهای قرمز کشور به ۱۱ شهر افزایش یافته است.

مقامات ایران روز پنج‌شنبه از افزایش شمار مبتلایان به ویروس جهش یافتۀ کرونا در کشور نیز خبر دادند. به گفتۀ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تا کنون ابتلای دست‌کم ۲۱ نفر به گونۀ جهش یافتۀ ویروس کرونا در کشور تایید شده است و این مبتلایان ساکن استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان بوده‌اند و ۴ نفر از آنها نیز جان باخته‌اند.

او با اشاره به قدرت بسیار بالای سرایت گونه‌های جهش یافته این ویروس و در مقابل ابراز نگرانی از افت ۱۴ درصدی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور، از مردم خواست با حفظ فاصله اجتماعی، استفاده درست از ماسک و تهویه پیاپی محیط، از خود در مقابل این ویروس محافظت کنند.

بنا بر گزارش ایرنا، سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز هشدار داده است که «شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی ‌و تقارن آن با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، زنگ خطری جدی در جهت ورود به خیز چهارم بیماری است.»

دریافت محمولۀ واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا در اسفندماه

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از دریافت قریب الوقوع واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا خبر داد.

ایرنا به نقل از او نوشت: «هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین به دست ما می‌رسد. همچنین ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز قول دادند که در اسفند ماه برسد و با این حساب می‌توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت است، واکسینه کنیم.»

تداوم محدودیت‌های رفت و آمد در سراسر کشور

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز روز پنج‌شنبه از منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در برخی از شهرهای این استان از جمله تهران خبر داد.

به گفتۀ او، منع تردد به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان همچنین شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، کیش و قشم نیز به قوت خود باقیست.

محدودیت زمانیِ رفت و آمد، در داخل برخی دیگر از استان‌های کشور نیز به اجرا گذاشته شده است. از جمله رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی اعلام کرد که هیچ وسیله‌ نقلیه‌ای به جز آژانس‌ها از ساعت ۲۱ شب تا ۳ بامداد اجازه رفت و آمد در این استان را ندارند و با متخلفان برخورد شده و آنها مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد.

در همین حال، معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج هم اعلام کرد که علاوه بر ممنوعیت تردد خودروهای پلاک غیربومی در این استان، سامانه صدور مجوز تردد ویژه افراد با شرایط خاص نیز متوقف شده و هرگونه سفر از کرج به سایر نقاط کشور ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیاتل؛ زنی ۹۰ ساله برای واکسیناسیون کرونا بیش از ۹ کیلومتر را در برف پیمود

ماکرون: واکسن‌های روسی و چینی برای پیروزی در «جنگ جهانی» علیه کرونا ضروری هستند

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد