ایران از قرارداد دو میلیون عددی واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه خبر داد

ورود اولین محموله واکسن روسی به ایران
ورود اولین محموله واکسن روسی به ایران Copyright خبرگزاری ایسنا
Copyright خبرگزاری ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو ایران از قرارداد دو میلیون عددی واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه خبر داد.

آگهی

محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو ایران از قرارداد دو میلیون عددی واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه خبر داد.

پیش از این معاون فنی گمرک ایران خبر داده بود که تشریفات گمرکی اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» روز پنج‌شنبه پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران در ده دقیقه انجام و تحویل مقام های سازمان غذا و دارو ایران شده است.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در ادامه گفت که محموله واکسن روسی حاوی چهار پالت واکسن «اسپوتنیک وی» به وزن حدود ۶۴۰ کیلو گرم توسط شرکت هواپیمایی ماهان به ایران منتقل شده است.

به این ترتیب به گفته رئیس سازمان غذا و دارو ایران قرار است محموله‌های بعدی واکسن روسی به فاصله زمانی یکی دو هفته پشت سر هم و تا پیش از پایان سال ۱۳۹۹ وارد ایران شوند.

آقای شانه‌ساز در ادامه به خبرگزاری ایسنا گفت که میزان اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» با توجه به اینکه هر نفر باید در یک فاصله زمانی دو دوز از واکسن را تزریق کنند برای ۱۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ایران با بیان اینکه کشورش تنها واردات واکسن روسی را در دستور کار ندارد، از شناسایی منابع «مطمئن و معتبر» دیگر سخن گفت که توانسته اند فاز سه کارآزمایی بالینی را انجام داده و در کشورهای معتبر و مطمئن دیگر علاوه بر کشور سازنده مصرف شده باشند.

او در ادامه با اشاره به این نکته که واردات واکسن کرونا از کوواکس هم در دستور کار سازمان غذا و دارو ایران قرار دارد، گفت که اگر کوواکس می‌توانست واکسن های کرونا را در بازه زمانی کوتاه تری به دست شان برساند، آن‌ها اقدام های لازم را انجام می‌دادند.

رئیس سازمان غذا و دارو ایران همچنین از بررسی کمپانی‌هایی خبر داد که توانایی تولید واکسن کرونا به تعداد بالا در کشورهایی مانند چین، هند و کوبا دارند.

گفتنی است که ایران و کوبا در زمینه تولید واکسن در حال کار مشترک هستند. از همین رو آقای شانه ساز گفت که بار اصلی در زمینه تأمین واکسن از منابع داخلی خواهد بود.

چرا واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها زودتر از ایران شروع شد؟

آقای شانه‌ساز در ادامه در خصوص چرایی واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها که زودتر از ایران انجام شده است، گفت: «هموطنانمان بدانند که بسیاری از کشورهای دیگر در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت کردند اما ما اجازه ندادیم. در سطح کلان کشور تصمیم گرفتیم که حتما از مطالعات انجام شده در سایر کشورها استفاده کنیم و اینطور نباشد که واکسنی را روی هموطنان خودمان آزمایش کنیم.»

او در ادامه با اشاره به گزارش نشریه «لنست» که واکسن روسی را از نظر مصونیت و ایمنی زایی تأیید کرده است، گفت که سازمان غذا و دارو ایران نیز پیش از انتشار این مطلب، تمام مستندات آن را داشته و کمیسیون قانونی هم بر اساس اطلاعات موجود واکسن روسی را تایید کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لنست: واکسن روسی «اسپوتنیک» تا حدود ۹۲ درصد در مقابل کووید۱۹ موثر است

سازمان جهانی بهداشت در مورد واکسن روسی کرونا چه می‌گوید؟

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد