مسئول طرح واکسیناسیون‌ بریتانیا: جهان با حدود ۴ هزار نوع ویروس جهش یافتۀ کرونا روبروست

Noah Berger
Noah Berger Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نوع از ویروس‌ کرونا در هنگام تکثیر جهش می‌یابند، اما فقط یک اقلیت بسیار کوچک از آنها مهم هستند و ویروس را بطور قابل توجهی تغییر می‌دهند.

آگهی

یک مقام مسئول در بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که جهان با حدود ۴ هزار نوع ویروس جهش یافته که باعث ابتلا به بیماری «کووید۱۹» می‌شود، روبروست.

تا کنون هزاران نوع از این ویروس‌های جهش یافته ثبت شده‌اند که ویروس‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی از جملۀ آنها هستند و به نظر می‌رسد در مقایسه با دیگر ویروس‌ها، با سرعت بیشتری گسترش می‌یابند.

با این وجود ندیم زهاوی، وزیر مسئول اجرای طرح واکسیناسیون‌ در بریتانیا اعلام کرد که بسیار بعید است که واکسن‌های موجود برای کرونا، نتوانند علیه انواع جدید ویروس‌های جهش یافته عمل کنند.

او به خبرگزاری «اسکای» گفت که این واکسن‌ها بویژه می‌توانند مانع از ابتلای شدید به بیماری کووید۱۹ و بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها شوند.

ندیم زهاوی افزود: «همه تولیدکنندگان واکسن، از فایزر‌-بیون‌تک گرفته تا مدرنا و آکسفورد-‌آسترازنکا و دیگران، در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توانند واکسن خود را بهبود بخشند تا آمادۀ مقابله با هر جهشی در این ویروس باشند. در حال حاضر حدود ۴ هزار نوع از کووید در سراسر جهان وجود دارد.»

«کووید» نام بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است و از آنجا که اولین مورد تایید شدۀ ابتلا به ویروس جدید کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده، به این بیماری عنوان «کووید۱۹» داده شده است.

مجله پزشکی بریتانیا نیز بر این موضوع تاکید دارد که هزاران نوع از این ویروس‌ در هنگام تکثیر جهش می‌یابند، اما فقط یک اقلیت بسیار کوچک از آنها مهم هستند و ویروس را بطور قابل توجهی تغییر می‌دهند.

ویروس «سارس‌-کوو-۲» که عامل ابتلای افراد به بیماری «کووید۱۹» است، از زمان ظهور در چین در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۱۰۵ میلیون نفر را مبتلا کرده است.

آزمایش جدید دانشمندان بریتانیا: تزریق از مخلوطی از واکسن‌های فایزر و آسترازنکا

بریتانیا همچنین روز پنج‌شنبه برای اولین بار آزمایش‌های بالینی برای ارزیابی پاسخ‌های ایمنی ایجاد شده از ترکیب دوزهای دو واکسن فایزر و آسترازنکا را آغاز کرد.

در این آزمایش، پاسخ‌های ایمنی بدن به تزریق دوز اولیۀ واکسن فایزر و به دنبال آن تزریق واکسن آسترازنکا بررسی خواهد شد. دوره این آزمایش حدود ۱۲ هفته خواهد بود.

پژوهشگران می‌گویند که داده‌های مربوط به واکسیناسیون افراد با مخلوط این دو واکسن، به درک این موضوع کمک می‌کند که آیا می‌توان تزریق واکسن‌ها را در سراسر جهان با انعطاف پذیری بیشتری انجام داد یا خیر.

انتظار می‌رود که نتایج اولیه درباره پاسخ‌های ایمنی بدن به مخلوطی از این دو واکسن، در ماه ژوئن به دست آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد «۷۰ درصد» موثر است

افشاگری مشاور نخست‌وزیر سابق بریتانیا: جانسون برای مدیریت بحران کرونا به دنبال سشوار و گربه مرده بود

بریتانیایی‌ها رکورد استفاده از مرخصی استعلاجی را شکستند