ایالات متحده آمریکا پیمان «استارت نو» را برای پنج سال دیگر تمدید کرد

آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیمان استارت نو پس در سال ۲۰۱۰ میان باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهوری وقت آمریکا و روسیه در پراگ امضا شد و یک سال بعد ماهیت اجرایی پیدا کرد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که پیمان کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای با روسیه را تمدید کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این موضوع تصریح کرد که کشورش بنا به تصمیم دولت بایدن برای پنج سال دیگر به پیمان کاهش تسلیحات راهبردی هسته‌ای با روسیه پایبند خواهد بود.

به گفته آقای بلینکن «تمدید پیمان استارت نو سبب خواهد شد تا ایالات متحده و شرکایش همانند همه جهان از امنیت بیشتری برخوردار شوند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که « یک رقابت هسته‌ای بدون محدودیت همه ما را به خطر خواهد انداخت.»

پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه موسوم به «استارت نو»،‌ تنها معاهده‌ای که از ظرفیت محدودسازی دو زرادخانه بزرگ هسته‌ای فعلی در جهان برخوردار است قرار بود پنجم فوریه، دو روز دیگر منقضی شود.

ایالات متحده در حالی از تمدید این پیمان برای پنج سال دیگر خبر داده که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه نیز پیش‌تر روز جمعه سند مربوط به تمدید پنج ساله این پیمان را امضا کرده بود.

ایالات متحده از پیش و به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمادگی خود را برای تمدید پیمان استارت نو اعلام کرده بود.

آقای بایدن که پیش از این در کسوت معاون رئیس جمهوری در زمان زمامداری اوباما خود در مذاکرات مربوط به امضای این پیمان در پراگ حضور داشت در کوران مبارزات انتخاباتی نیز بارها بر حفظ این معاهده تسلیحاتی تاکید کرده بود.

رئیس جمهوری جدید ایالات متحده پس از ورود به کاخ سفید و آغاز رسمی ماموریت خود، برغم دستور پیگیریِ برخی اقداماتِ به زعم واشنگتن «خرابکارانه» از جمله نقش در حملات سایبری و تعیین پاداش برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان که به مسکو نسبت داده شده، تمدید و حفظ پیمان استارت نو را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد.

آنتونی بلینکن با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده که تمدید پیمان جدید استارت محدودیت‌هایی قابل راستی‌آزمایی برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای روسیه، موشک‌های بالستیک قابل حمل توسط زیردریایی‌ها و بمب افکن های سنگین این کشور تا پنجم فوریه سال ۲۰۲۶ فراهم می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده که نظام قابل راستی‌آزمایی پیش بینی شده در این معاهده به ایالات متحده امکان می‌دهد تا بر انطباق‌پذیری روسیه با این پیمان نظارت کند و از طریق داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده در حین بازرسی‌ها آگاهی بیشتری نسبت به زرادخانه هسته‌ای این کشور داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه تاکید کرده که کشورش سیاست‌های کنترل تسلیحاتی در جهان را دنبال خواهد کرد تا به گفته وی «خطرات ناشی از زرادخانه مدرن و رو به رشد چین» را نیز کاهش دهد.

آنتونی بلینکن تمدید پنج ساله پیمان استارت نو را سرآغازی برای تلاش‌های دولت جدید آمریکا برای کنترل موثر تسلیحات می‌داند که به اعتقاد وی سبب ثبات و شفافیت بیشتر خواهد شد و در عین حال خطرات ناشی از مسابقه پرهزینه تسلیحاتی در جهان را کاهش می‌دهد.

پیمان استارت نو پس در سال ۲۰۱۰ میان باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهوری وقت آمریکا و روسیه در پراگ امضا شد و یک سال بعد ماهیت اجرایی پیدا کرد.

این پیمان به دلیل اختلاف‌ نظرها و تنش‌های موجود میان واشنگتن و مسکو در زمینه تسلیحاتی در دوره زمامداری دونالد ترامپ در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن: غرب برای حمله به روسیه توطئه نکرد؛ مسکو: هر سه زرادخانه‌ اتمی ناتو باید عضو «استارت نو» شوند

ولادیمیر پوتین طرح تمدید معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا را امضا کرد

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند