آیا بیماری کووید۱۹ بر قدرت باروری مردان تأثیر می‌گذارد؟

Seth Wenig
Seth Wenig Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران برای انجام این تحقیق، آزمایش‌هایی را روی ۱۰۵ مرد بارور که هیچ نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا نداشتند و ۸۴ مرد دیگر که ابتلای آنها به این بیماری تشخیص داده شده بود، انجام داده‌اند.

آگهی

بر اساس مطالعۀ جدیدی که گزارش آن روز پنج‌شنبه منتشر شد، ابتلای شدید به کووید۱۹ ممکن است بر کیفیت اسپرم مردان و به تبع آن بر قدرت باروری آنها تأثیر بگذارد.

اگرچه این گزارش تاکید دارد که در جریان این تحقیق «اولین شواهد مستقیم از تاثیر عفونت کووید۱۹ بر کیفیت اسپرم و قدرت تولیدمثل مردان جمع‌آوری شده» اما متخصصانی که در انجام این تحقیق مشارکت نداشتند، در نتیجه‌های به دست آمده از آن تردید دارند.

آلن پیسی، استاد آندرولوژی (پزشکی مردان) در دانشگاه شفیلد در جنوب یورکشایر می‌گوید: «باید در چگونگی تفسیر یافته‌های این تحقیق بسیار دقت کرد. مثلا نویسندگان گفته‌اند که داده‌ها نشان دهنده آن است که عفونت کووید۱۹ باعث اختلالات قابل توجهی در عملکرد تولیدمثل مردان می‌شود؛ درحالی که آنچه در واقع دیده شده، ارتباط میان این دو موضوع است و نه تاثیر یکی بر دیگری.»

دکتر شانا جایاسنا، مشاور غدد درون ریز و آندرولوژی باروری در کالج امپریال لندن نیز معتقد است: «ابتلا به هر بیماری ویروسی حتی آنفولانزا می‌تواند بطور موقت و برای چند هفته تا چند ماه، تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد و حتی گاهی به صفر برساند. بنابراین دشوار است که بتوان تعیین کرد چه مقدار از کاهش اسپرم‌های مشاهده شده در این مطالعه، در نتیجۀ تاثیر مستقیم کووید۱۹ بوده است.»

دکتر آلیسون مرداک، رئیس مرکز باروری در دانشگاه نیوکاسل بریتانیا نیز می‌گوید: «توجه به این نکته ضروری است که هیج شاهدی مبنی بر وجود ویروس کرونا در مایع منی وجود ندارد و هنوز هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس از طریق مایع منی یافت نشده است.»

روش تحقیق چگونه بوده است؟

بر اساس گزارش منتشر شده، پژوهشگران برای انجام این تحقیق، آزمایش‌هایی را روی ۱۰۵ مرد بارور که هیچ نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا نداشتند و ۸۴ مرد دیگر که ابتلای آنها به این بیماری تشخیص داده شده بود، انجام داده‌اند.

این مردان در یک گروه سنی قرار داشتند و در جریان این آزمایش، منی آنها برای شصت روز و در فواصل ۱۰ روزه مورد مطالعه قرار گرفته است.

نتیجه این مطالعات نشان داد که اسپرم‌ها در مردان مبتلا به کووید۱۹ در مقایسه با مردان سالم، دچار التهاب و استرس اکسیداتیو قابل توجهی بودند. علاوه بر این میزان غلظت اسپرم‌ها، تحرک و شکل آنها نیز تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که با شدت بیماری، اختلالات روی داده بیشتر شده است.

بهزاد حاجی زاده مالکی، پژوهشگر ارشد و رهبر این تیم تحقیق در دانشگاه «یوستوس لیبیگ گیسن» آلمان در این گزارش اعلام کرد: «این تاثیرات روی سلول‌های اسپرم با کاهش کیفیت اسپرم و کاهش پتانسیل باروری همراه است؛ اگرچه این اثرات با گذشت زمان بهبود ‌یافتند اما چنین تاثیراتی در مبتلایان به کووید۱۹ بطور قابل توجهی بیشتر است.»

با این وجود آلن پیسی، استاد آندرولوژی (پزشکی مردان) در دانشگاه شفیلد، به بررسی‌های انجام شده در ۱۴ تحقیق دیگر اشاره دارد که حاکی از آن است که «هرگونه اثر قابل اندازه گیری ویروس کرونا بر باروری مردان، احتمالا جزئی و موقتی است.»

البته هم دکتر پیسی و هم پژوهشگران تیم تحقیق «یوستوس لیبیگ گیسن» آلمان بر این موضوع تاکید دارند که علاوه بر خود ویروس کرونا، داروهایی که برای درمان کووید۱۹ استفاده می‌شوند نیز می‌توانند بر نتایج به دست آمده از این تحقیقات تاثیر بگذارند.

همچنین احتمال می‌رود که افزایش وزن مردان مبتلا به کووید۱۹ نیز باعث تغییر در کیفیت اسپرم آنها شود. بویژه آنکه «چاقی به تنهایی کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد.»

منابع بیشتر • سی ان ان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری‌های همه‌گیر: برای وضعیت بدتر آماده شوید

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد

ابداع برچسب جدیدی که امکان صحبت بدون نیاز به تارهای صوتی را به بیماران می‌دهد