فروش تابلوی ۵۰۰ ساله اثر بوتیچلی در کمتر از ۵ دقیقه با قیمت ۹۲ میلیون دلار

تابلوی نقاشی اثر ساندرو بوتیچلی
تابلوی نقاشی اثر ساندرو بوتیچلی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو کلکسیونر خواهان جدی این اثر هنری بودند که در نهایت کلکسیونر ساکن لندن که هویت وی افشا نشده است برنده این حراجی شناخته شد.

آگهی

حراج‌خانه چند ملیتی ساتبیز نیویورک روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه (۹ بهمن) تابلوی ساندرو بوتیچلی، نقاش مشهور فلورانسی دوران رنسانس را با قیمت ۹۲.۲ میلیون دلار به فروش رساند. فروش یک اثر هنریبا چنین رقمی در حدود دو سال اخیر در این حراج‌خانه بی‌سابقه بوده است.

دو کلکسیونر خواهان جدی این اثر هنری بودند که در نهایت کلکسیونر ساکن لندن که هویت وی افشا نشده است، با پیشنهاد نهایی ۸۰ میلیون دلار برنده این حراجی شناخته شد که البته هزینه‌های دیگر از جمله کارمزد به این رقم اضافه می‌شود.

قیمت اثری که امروز از ساندرو بوتیچلی فروخته شد، حدود ۹ برابر بیشتر از تابلوی دیگری بود که در سال ۲۰۱۳ در این حراجی به قیمت ۱۰.۴ میلیون دلار فروخته شده بود.

نقاشی «مردی جوان با قابی مدور» که چهره نجیب زاده‌ای جوان از فلورانس است، اثری بود که امروز توجه‌ها را به خود جلب کرده بود.

این یک نقاشی شگفت‌انگیز است. بسیار جذاب و اغوا کننده و به‌طور غیرقابل انکاری نادر است.
مارک پوتر
رئیس حراجی کریستی در قاره آمریکا

مارک پوتر، رئیس حراجی کریستی در قاره آمریکا هفته پیش گفته بود: «این یک نقاشی شگفت‌انگیز است. بسیار جذاب و اغوا کننده و به‌طور غیرقابل انکاری نادر است.»

وی تاکید کرده بود که سوال برای بازار این است که آیا این نوع آثار هنری بسیار نادر، جذاب و تجاری، در شرایط اضطراری مانند همه‌گیری کووید-۱۹ همچنان علاقمندان را جذب می‌کند.

در این مورد به نظر می‌رسد پاسخ مثبت بوده باشد چرا که این حراجی تنها ۴.۵ دقیقه به طول کشید و دو رقیب قیمت آن را به سرانجام رساندند.

حراج‌خانه ساتبیز چهار ماه مشغول بازاریابی برای این نقاشی در لس‌آنجلس، لندن و دبی بود و آن را در این شهرها به نمایش گذاشت.

کریستوفر آپوستل، رئیس بخش آثار قدیمی در حراج‌خانه ساتبیز قبل از فروش این اثر بوتیچلی، آن را «بسیار چشمگیرتر از هر چیزی» که در بازار آثار هنری دیده می‌شود، توصیف کرده بود.

شلدون سولو، یکی از افراد ثروتمند در حوزه املاک و مستغلات نیویورک این اثر را در سال ۱۹۸۲ به قیمت ۸۱۰ هزار پوند (حدود ۱.۳ میلیون دلار) خریداری کرده بود. با این حال این اثر برای مدت‌های طولانی در بسیاری از موزه‌های جهان به نمایش گذاشته شد. شلدون سولو در اواسط نوامبر درگذشت.

فروش این اثر از یک هنرمند قدیمی دوره رنسانس با قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار نوعی رکوردشکنی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

این اثر بوتیچلی با آنکه بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد اما در شرایط ویژه نگهداری می‌شود. تاریخ دقیق کشیدن این اثر مشخص نیست اما کارشناسان این حوزه معتقدند که این تابلو بین اواخر دهه ۱۴۷۰ تا اوایل دهه ۱۴۸۰ کشیده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اصالت نقاشی منتسب به ون‌گوگ پس از نیم قرن تردید تایید شد

نقاشی پل گوگن از تاهیتی ۹.۵ میلیون یورو به فروش رفت

شاهکار نقاشی یافت شده در آشپزخانۀ یک زن فرانسوی، صاحبش را میلیونر کرد