اتحادیه اروپا: نمی‌گذاریم واکسن‌های آسترازنکا از خاک اروپا خارج شوند

اتحادیه اروپا: نمی‌گذاریم واکسن‌های آسترازنکا از خاک اروپا خارج شوند
Copyright Drago Prvulovic / SCANPIX/ASSOCIATED PRESS
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اختلاف میان اتحادیه اروپا و شرکت آسترازنکا بالا گرفته است.

آگهی

اتحادیه اروپا آسترازنکا، غول بریتانیایی-سوئدی داروسازی جهان را تهدید کرد که در صورت عدم پایبندی به تعهداتش، اجازه صادرات واکسن کرونای تولیدی این شرکت از خاک اروپا به خارج را نخواهد داد.

این تهدید پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا توضیحات شرکت آسترازنکا درباره ناتوانی از تحویل به موقع ۸۰ میلیون دوز واکسن به ۲۷ کشور عضو در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را روشن و قانع کننده ندانست. آسترازنکا می‌گوید تا پایان ماه مارس تنها قادر به تحویل ۳۱ میلیون دوز واکسن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. 

استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا دوشنبه با تایید این خبر گفت: «ما می‌خواهیم که قراردادی که پیشاپیش پولش را پزداخت کردیم، درست و کامل اجرا شود. به زودی یک سازوکار شفافیت هم برای صادرات واکسن به راه می‌افتد.»

قرار است کمیسیون اروپا جمعه این هفته، ۲۹ ژانویه مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا را صادر کند. تلاش بروکسل برای ورود سومین واکسن کرونا به بازار در حالی انجام می‌شود که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، ازجمله فرانسه با کمبود شدید واکسن کووید-۱۹ برای افراد مسن و شهروندان مشغول در مشاغل پرخطر مواجه هستند. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

تهدید اتحادیه اروپا به محدود و ممنوع کردن واکسن‌های کووید-۱۹ آسترازنکا با نگرانی از موثر بودن این واکسن در برابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا همراه شده است: در حالی‌که فایزر-بیون‌تک و مدرنا از کارآیی واکسن‌های خود در برابر گونه‌های بریتانیایی و آفریقای جنوبی خبر داده اند، آسترازنکا می‌گوید که محصول این شرکت، آنچنان تاثیری در برابر انواع جهش‌یافته ویروس ندارد. شرکت آسترازنکا پیشتر اعلام کرده بود که برنامه ساخت یک دوز مکمل واکسن، مخصوص گونه‌های جدید ویروس کرونا را آغاز می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟