بده بستان بر سر ساخت معبد بر ویرانه مسجد بابری؛ جامعه مسلمانان هند ناراضی است

قرآن خوانی مسلمانان هندی در سالگرد تخریب مسجد بابری
قرآن خوانی مسلمانان هندی در سالگرد تخریب مسجد بابری Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه عالی هند پس از کشمش‌های حقوقی میان مسلمانان و هندوها سرانجام نوامبر ۲۰۱۹ به نفع هندوها را داد و مجوز ساخت معبد در مکانی که قبلا مسجد بابری در آنجا بنا شده بود را صادر کرد.

آگهی

یک نهاد فرهنگی حامی فعالیت‌های مسلمانان در هند از آغاز قریب القوع پروژه ساخت مسجدی در ایالت اوتارپرادش برای حل فصل اختلافات بر سر تخریب مسجد بابری خبر داد.

این مسجد که قرار است در شهر ایودیا واقع در بخش فیض‌آبادِ ایالت اوتارپرادش ساخته شود «دانیپور» نام دارد و بر اساس آنچه اعلام شده مراحل ساخت آن از ۲۶ ژانویه آغاز خواهد شد.

مسئول حقوقی این پروژه یکشنبه شب با اعلام خبر آغاز قریب الوقوع پروژه یاده شده تصریح کرد که این اقدام در واقع تلاشی برای حل و فصل اختلافات در خصوص ماجرای تخریب مسجد بابری در سال ۱۹۹۲ است که ۲۶ ژانویه همزمان با سالگرد «روز جمهوری هند» آغاز خواهد شد.

در بیانیه این بنیاد فرهنگی هند-و-اسلامی آمده است که نشستی در همین راستا با حضور اعضای بنیاد برای بحث و تبادل نظر و نیز اعتماد سازی در خصوص این پرو‌ژه برگزار شده است.

به گفته مسئول بنیاد یاد شده، در روز جمهوری هند (۲۶ ژانویه) که قرار است ساخت پروژه آغاز شود پرچم ملی هند در زمین پنج جریبی در نظر گرفته شده برای ساخت مسجد به اهتزار در می‌آید و نهال‌هایی نیز به همین منظور کاشته می‌شود.

اختلاف حقوقی دو جامعه مسلمان و هندو در هند بر سر مالکیت مسجد بابری پس از تخریب این مسجد قدیمی و قرن شانزدهمی در ایالت اوتارپرادش بدست تندروهای هندو،‌ پس از چند دهه سرانجام نوامبر ۲۰۱۹ بر اساس حکم دادگاه عالی این کشور به نفع هندوها تمام شد.

دادگاه سرانجام پس از کشمش‌های حقوقی میان دو طرف به هندوها اجازه داد در مکانی که قبلا مسجد بابری قرار داشت اقدام به ساخت یک معبد کنند.

مسلمانان ایالت اوتارپرادش هند حالا امکان یافته‌اند تا در تلاشی صورت گرفته برای حل و فصل اختلافات یاد شده پروژه‌ ساخت مسجدی را در شهر ایودیا آغاز کنند.

یک مسئول بنیاد فرهنگی هند-و-اسلامی در این ایالت می‌گوید که تصمیم گرفته شده تا در روز افتتاح این پروژه که علاوه بر مسجد ساخت یک بیمارستان، موزه، کتابخانه، آشپزخانه عمومی، مرکز تحقیقات فرهنگی و یک انتشاراتی را نیز شامل می‌شود روز جمهوری هند نیز گرامی داشته شود.

برغم موافقت و تصمیم بنیاد فرهنگی هند-و-اسلامی در ایالت اوتارپرادش برای ساخت مسجد دانیپور به جای مسجد بابری، رهبران مسلمان هند می‌گویند این تصمیم برای جامعه مسلمانان این کشور پذیرفتنی نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان عالی هند: هندو‌ها می‌توانند روی ویرانه‌های مسجد بابری معبد بسازند

طرح جنجالی در هند؛ معبد هندوها جای مسجد بابری را می‌گیرد؟

معبدی بزرگ بر ویرانه مسجد بابری در آیودیا هند؛ تصاویری از نارندرا مودی در «زادگاه رام»