خانواده‌های مهاجر هندوراس در محاصرۀ پلیس گواتمالا؛ «از آب و غذا خبری نیست»

Sandra Sebastian
Sandra Sebastian Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نه غذایی هست و نه آبی. اینجا هزاران کودک، زن باردار و نوزاد وجود دارد و آنها به ما اجازه عبور نمی‌دهند.»

آگهی

صدها مهاجر هندوراسی عصر یکشنبه پس از پایان درگیری‌ها با پلیس گواتمالا بار دیگر در بزرگراهی در شرق این کشور جمع شدند. نیروهای گارد ملی گواتمالا در جریان درگیری با مهاجران که از روز شنبه آغاز شد، از باتوم و گاز اشک‌آور برای متوقف کردن و بازگرداندن آنها از سفر به سوی ایالات متحده استفاده کردند.

بنا بر اعلام مقامات منطقه، از روز جمعه تا کنون نزدیک به ۹ هزار نفر که در میان آنها خاواده‌هایی با فرزندان کوچک نیز دیده می‌شوند، برای رسیدن به ایالات متحده خاک هندوراس را ترک کرده‌اند؛ حرکت این کاروان تنها چند روز قبل از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در ایالات متحده آمریکا آغاز شده است.

این افراد در تلاش هستند تا از فقر و بی‌قانونی درمنطقه‌ای که به ویروس کرونا و طوفان‌های پیاپی گرفتار است، فرار کنند.

یکی از مهاجرانی که همچنان در محاصره پلیس گواتمالا است، می‌گوید: «نه غذایی هست و نه آبی. اینجا هزاران کودک، زن باردار و نوزاد وجود دارد و آنها به ما اجازه عبور نمی‌دهند.»

یک مادر هندوراسی که به همراه پسر ۱۵ ساله، دختر ۹ ساله و خواهرزاده ۴ ساله‌اش در محاصره نیروهای امنیتی است نیز می‌گوید: «ما گرسنه هستیم. تنها چیزی که داریم کمی آب و چند تا کلوچه است.»

مقامات گواتمالا می‌گویند تاکنون صدها مهاجر را به هندوراس ‌بازگردانده‌اند و به گفتۀ یکی از شاهدان محلی، همچنان حدود ۲ هزار مهاجر پس از درگیری با نیروهای گواتمالا در روز یکشنبه، در بزرگراهی در نزدیکی روستای «وادو هاندو» در حدود ۵۵ کیلومتری مرز هندوراس و السالوادور، اردو زده‌اند.

آن دسته از مهاجرانی که توانستند از محاصره نیروهای گواتمالا بگریزند، در تلاشند تا از مسیر تپه‌ها خود را به مرز مکزیک برسانند؛ یعنی جایی که از هم اکنون نیروهای پلیس و گارد ملی مستقر شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاروان مهاجران هندوراسی برای «زندگی بهتر در آمریکا‌» سفر مرگ را آغاز کردند

کاروان مهاجران هندوراسی وارد مکزیک شد

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند