دو قاضی زن در کابل به ضرب گلوله ترور شدند

محل ترور دو قاضی زن در کابل
محل ترور دو قاضی زن در کابل Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو زن قاضی شاغل در دادگاه عالی افغانستان صبح روز یکشنبه ۱۷ ژانویه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. این آخرین مورد از مجموعه ترورهایی است که از چندین ماه قبل شخصیت‌های جامعه مدنی افغانستان را هدف قرار داده است.

آگهی

دو قاضی زن شاغل در دادگاه عالی افغانستان صبح روز یکشنبه ۱۷ ژانویه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. این آخرین مورد از مجموعه ترورهایی است که از چندین ماه قبل شخصیت‌های جامعه مدنی افغانستان را هدف قرار داده است.

احمد فهیم قویم، سخنگوی دادگاه عالی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه ما در حمله امروز دو قاضی زن را از دست دادیم. راننده آن‌ها زخمی شده است.» وی افزود: «مردان مسلح به وسیله نقلیه آن‌ها که در حال رفتن به محل کار خود بودند حمله کردند.»

وی تصریح کرد که بیش از ۲۰۰ قاضی زن در دادگاه عالی کشور فعالیت می‌کنند.

فردوس فرامرز، سخنگوی پلیس کابل این دو زن در ساعت ۸:۳۰ به وقت محلی در مرکز کابل به ضرب گلوله کشته شدند.

آسوشیتدپرس
محل ترور دو قاضی زنآسوشیتدپرس

دادگاه عالی افغانستان پیش از این در فوریه ۲۰۱۷ هدف یک بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت که در آن دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۴۱ نفر زخمی شدند.

افغانستان در هفته‌های اخیر صحنه مجموعه‌ای از ترورهای هدفمند برخی از شخصیت‌ها از جمله خبرنگاران، سیاستمداران و کنشگران حقوق بشر بوده است. نیروهای امنیتی و انتظامی نیز اغلب مورد هدف چنین حمله‌هایی قرار می‌گیرند به طوریکه روز گذشته دو نیروی پلیس در کابل کشته شدند.

به ندرت گروهی مسئولیت ترورهای هدفمند را برعهده می‌گیرد اما مقام‌های افغان انگشت اتهام را به سوی گروه طالبان نشانه می‌روند حتی اگر مسئولیت برخی از آن‌ها را داعش برعهده گرفته باشد.

ارتش آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار طالبان را مسئول حملات هدفمند عنوان کرد.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان هفته گذشته در توییتی نوشت: «کارزار طالبان برای انجام حمله و ارتکاب قتل‌ علیه مقام‌های دولتی، رهبران جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران که مسئولیت آن را بر عهده نگرفته باید پایان یابد.»

ترور دو قاضی زن در حال صورت گرفت که دو روز پیش واشنگتن از کاهش نیروهای آمریکایی به ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان خبر داده بود که کمترین میزان از زمان حملات ۱۱ سپتامبر است. طالبان در بیانیه‌ای این موضوع را گامی مثبت توصیف و از آن استقبال کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اداره امنیت ملی افغانستان: طرح ترور سرپرست سفارت آمریکا را خنثی کردیم

حمله به نظامیان زن در مزار شریف افغانستان؛ دست‌کم ۲ نفر کشته شدند

دولت افغانستان درباره احتمال کشته شدن غیرنظامیان در حمله هوایی نیمروز تحقیق می‌کند