ایران: ما گروگانگیر نبودیم بلکه کره‌جنوبی ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران درباره توقیف نفت‌کش کره جنوبی و ارتباط آن با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.»

آگهی

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران درباره توقیف نفت‌کش کره جنوبی و ارتباط آن با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.»

سپاه پاسداران ایران روز گذشته یک فروند نفتکش کره جنوبی را به اتهام ایجاد آلودگی زیست محیطی در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این نفتکش با نام «هانکوک چمی»، ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول را به کره‌ جنوبی منتقل می‌کرد.

علی ربیعی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران با اعتراض به کره جنوبی افزود: «کره‌ای‌ها در شرایط سختی که مردم ما با آن مواجه هستند، از ارائه کالاهایی که تحت تحریم نیست هم به بهانه‌های واهی امتناع کردند. آنها مانع وارد کردن دارو و چند میلیون تن نهاده‌های دامی به ایران شدند.»

یکی از مسئولان وزارت بهداشت ایران فروردین گذشته اعلام کرده بود که خط ورود تجهیزات پزشکی و دارو از کره جنوبی به ایران به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است. با این حال در خرداد ماه گذشته وزارت خارجه کره جنوبی گفته بود که نیم میلیون دلار دارو برای درمان یک بیماری ژنتیکی را به ایران می‌فرستد.

ما گروگان گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاش برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم قرار بگیرد انجام ندادند
علی ربیعی
سخنگوی دولت ایران

علی ربیعی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: «ما گروگان گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاشی برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم قرار بگیرد انجام ندادند.»

ربیعی: بعید می‌دانم دولت آمریکا دچار اشتباه در محاسبه شود

اما یک بخش دیگر از صحبت‌های سخنگوی دولت ایران درباره احتمال حمله آمریکا به ایران بود. وی به مانند گذشته تاکید کرد که تهران به طور مستقیم و غیرمستقیم آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود اما اگر خطای فاحشی از جانب آمریکا رخ دهد، از امنیت و منافع حیاتی کشور دفاع می‌شود.

وی افزود: «بسیار بعید می‌دانم که دولت آمریکا نسبت به نیات قاطع و توانایی بازدارندگی و تلافی ایران دچار اشتباه در محاسبه شود.»

وزارت دفاع آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن، یکشنبه شب دستور لغو بازگشت ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس نیمیتز از خلیج فارس را صادر کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا حدود دو هفته پیش نیز اعلام کرده بود که زیردریایی هسته‌ای یواس‌اس جورجیا با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شده است.

با این حال سخنگوی دولت ایران گفت: «شایعات اخیر ریشه در رفتارهای نمایشی و جنگ روانی کسانی علیه ایران و مردم منطقه دارد که از هیاهوهای رسانه‌ای آن سود می برند.»

ربیعی تاکید کرد: «تکرار می‌کنم ما بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، همه اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا را در منطقه به دقت زیر نظر داریم و لذا این شایعات را موجب هیچ سطحی از نگرانی نمی‌دانیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی را آزاد کرد

همزمان با تنش‌ها در عراق و پیام توییتری ظریف؛ ترامپ با نیمه کاره گذاشتن تعطیلات به پایتخت بازگشت

دادگاهی در تهران به توقیف «محموله نفتی» کشتی «آمریکایی» به نفع بیماران پروانه‌ای حکم داد