همزمان با تنش‌ها در عراق و پیام توییتری ظریف؛ ترامپ با نیمه کاره گذاشتن تعطیلات به پایتخت بازگشت

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران به دنبال جنگ نیست اما «به طور آشکار و مستقیم از مردم، امنیت و منافع حیاتی» خود دفاع خواهد کرد.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه از دریافت اطلاعاتی از عراق سخن گفت که به گفته او از «نقشه ای برای سر هم کردن بهانه ای برای جنگ» حکایت دارد.

وی در واکنش به پرواز مجدد بمب افکن های آمریکایی «بی ۵۲» در نزدیکی مرزهای ایران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و «همدستانش» را متهم کرد که «به جای مقابله با شیوع کووید ۱۹ در آمریکا میلیاردها دلار» را با اعزام بمب افکن ها و ناوگان جنگی به منطقه «هدر» می دهند.

وزیر امور خارجه ایران در انتهای توئیت خود به زبان انگلیسی هشدار داده است که هرچند ایران به دنبال جنگ نیست اما «به طور آشکار و مستقیم از مردم، امنیت و منافع حیاتی» خود دفاع خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که دو فروند بمب افکن «بی ۵۲» این کشور پس از برخاستن از پایگاهی هوایی در ایالت داکوتای شمالی بر فراز خاورمیانه به پرواز درآمدند. مسئولان آمریکایی هدف از ماموریت این بمب افکن ها را «مهار» ایران در آستانه اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد عنوان کردند.

بازگشت پیش از موعد ترامپ به کاخ سفید

در همین حال دونالد ترامپ که قرار بود روز جمعه به واشنگتن بازگردد تعطیلات شب سال نوی خود را در فلوریدا نیمه تمام گذاشت و راهی پایتخت شد. به گزارش آسوشیتدپرس چالش های اقتصادی، اختلاف با کنگره بر سر بودجه دفاعی و کمک مالی مستقیم به مردم بدلیل بحران ناشی از کرونا و همچنین نزدیک شدن به شش ژانویه و ادعای وی مبنی بر تقلب در انتخابات در کنار فرارسیدن نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی از جمله عواملی است که می تواند بازگشت غیرمعمول او به پایتخت را توجیه کند. شایعات درباره امکان درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در این روزها در حالی تشدید شده است که سال گذشته هم دونالد ترامپ نه از کاخ سفید که از فلوریدا دستور کشتن قاسم سلیمانی را صادر کرد.

کشف «شیء مشکوک» در یک نفت‌کش

از سوی دیگر مقامات عراق اعلام کردند که گروهی از ملوانان حین انتقال نفت از یک نفت کش عراقی به یک کشتی دیگر در خلیج فارس روز پنجشنبه یک «شیء مشکوک» کشف کردند. مقامات عراقی گمان می کنند که شیء کشف شده می تواند یک مین باشد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که وضعیت مرتبط با کشف «شیء مشکوک» را دنبال می کند. واشنگتن سال گذشته ایران را مسئول حمله با مین به چند نفت کش در تنگه هرمز و خلیج فارس معرفی کرده بود. در مقابل ایران این اتهام ها را رد کرد.

انفجار در مسیر کاروان حمایت تدارکاتی از نظامیان آمریکا در عراق

در تحولی دیگر پلیس عراق اعلام کرد که یک بمب روز پنجشنبه در مسیر عبور کاروان متعلق به یک شرکت عراقی که حمایت تدارکاتی از نیروهای آمریکایی انجام می دهد منفجر شد. بنا به اعلام مقامات پلیس عراق این حادثه در منطقه یوسفیه در جنوب بغداد روی داد.

بنا به گزارش ها انفجار این بمب آسیب مختصری را به کاروان متعلق به شرکت عراقی وارد کرد اما خودروها پس از توقفی کوتاه به حرکت خود ادامه دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار کلینتون درباره «بازی خطرناک» ترامپ: امیدوارم جنگی را با ایران آغاز نکند

ایران: ما گروگانگیر نبودیم بلکه کره‌جنوبی ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند