عراقی‌های خشمگین از ترامپ و بلک‌واتر: سازمان ملل متحد قاتلان را محکوم کند

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان عراقی از عفو چهار نیروی شرکت خصوصی امنیتی بلک‌واتر که سال ۲۰۰۷ در کشتن شهروندان عراقی دست داشتند، گله دارند و این تصمیم دونالد ترامپ را نوعی نادیده گرفته شدن ارزش خون عراقی‌ها می‌دانند.

آگهی

عفو چهار کارمند شرکت امنیتی خصوصی بلک‌واتر از سوی دونالد ترامپ خشم شهروندان عراقی را به دنبال داشت است. آنها می‌گویند «هدف از حضور اعضای این شرکت نه حمایت از ما که کشتن شهروندان عراقی بوده است.»

یکی از همین شهروندان می‌گوید اگر خون شهروندان عراقی برای اینها ارزش ندارد از محاکم بین‌المللی و سازمان ملل می‌خواهیم تا به این مساله رسیدگی کنند.

سال ۲۰۰۷ چهار کارمند این شرکت آمریکایی در نزدیکی میدان نسور بغداد ۱۷ شهروند عراقی را کشتند و ۲۰ تن دیگر را زخمی کردند.

«تصمیم ترامپ بی‌عدالتی در حق همه عراقی‌ها است»

صالح عابد، یک شهروند عراقی که در نزدیکی میدان النسور حضور دارد می‌گوید: «شرکت بدنام بلک‌واتر شهروندان عراقی را در همین‌ جا به قتل رساند، امروز شنیدیم که آنها با دستور شخصی رئیس‌جمهور ترامپ آزاد شده‌اند. اگر خون‌های ریخته شده برای آنها اهمیتی ندارد ما از سازمان ملل متحدد، جامعه جهانی و سازمانهای حقوق بشری می‌خواهیم به‌سرعت برای محکوم کردن این قاتلان وارد عمل شوند.»

علی محسن، جوان عراقی نیز از فرمان عفو ترامپ عصبانی است و می‌گوید: «اول اینکه این شرکت یک شرکت بدنام است. این شرکت خصوصی ۱۷ شهروند عراقی را کشته است و تصمیمی که ترامپ در مورد این شرکت صادر کرد بی‌عدالتی در حق همه عراقی‌ها است.»

«آنها که کشته شدند همچون فرزندان ما بودند»

اقبال عبدالرضا، زن میانسال عراقی تصمیم ترامپ را اشتباه می‌داند و می‌گوید: «ما جوانان و افراد خوبی را به خاطر جنایتی که آنها مرتكب شدند از دست دادیم، آنها كه فوت كردند شاید دختر و پسر و خواهر و برادر من و شما نباشند اما فرزندان ما هستند.»

عباس روماحی، دیگر شهروند عراقی است که به تصمیم اخیر ترامپ اعتراض دارد و می‌گوید: «خون عراقی‌ها کم‌ارزش نیست. چهار آمریکایی آزاد می‌شوند آنهم وقتی فجیع‌ترین جنایات را در عراق مرتکب شده‌اند. این اقدام واقعا ناعادلانه است. به اعتقاد من و دیگر عراقی‌ها چنین چیزی قابل قبول نیست.»

«محاکمه صوری است»

محمد الشحمانی هم از عفو چهار کارمند شرکت امنیتی بلک‌واتر متعجب است. به گفته او «آنها امروز ذات خودشان را نشان دادند، هر کسی که عراقی‌ها را بکشد می‌تواند از زندان بیرون بیاید. این تنها یک بازی کوتاه مدت است. یک محاکمه صوری در جریان است و سپس آنها آزاد می شوند و همه چیز تمام می‌شود. رئیس جمهور ایالات متحده با این کارش نشان داد که آنها این کشور را اشغال کردند نه اینکه اینجا را آزاد کرده باشند.»

بلک‌واتر یک شرکت نظامی و امنیتی خصوصی در آمریکاست که سال ۱۹۹۷ از سوی یک افسر سابق نیروی دریایی آمریکا بنیان گذاشته شد.

شرکت بلک‌واتر سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق و افغانستان توسط نیروهای نظامی آمریکایی به ارائه خدمات پرداخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو عاملان کشتار بغداد؛ شرکت خصوصی نظامی بلک‌‌واتر چیست و در عراق چه می‌کرد؟

هدیه کریسمسی ترامپ: بخشش یاران وفادار و انتقام‌گیری از پروندهٔ مولر

ترامپ عاملان کشتار سال ۲۰۰۷ بغداد را عفو کرد