صدراعظم شدن برای زنان آلمانی راحت‌تر از مدیرعاملی یک شرکت است

از چپ: ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری آمریکا، استفانی بشور، رئیس انجمن زنان کارآفرین آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ماکسیما ملکه هلند و مونا کوپرز، رئیس شورای زنان آلمان
از چپ: ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری آمریکا، استفانی بشور، رئیس انجمن زنان کارآفرین آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ماکسیما ملکه هلند و مونا کوپرز، رئیس شورای زنان آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مطابق بررسی‌های بنیاد سوئدی-آلمانی آلبرایت نسبت زنان هیات مدیره ۳۰ شرکت بزرگ آلمان طی سال جاری میلادی ۱.۹ درصد کاهش یافته و به حدود ۱۲.۸ درصد رسیده است. همچنین در هیات مدیره حدود یک سوم از ۱۰۰ شرکت برتر آلمانی نیز هیچ زنی حضور ندارد.

آگهی

دولت آلمان با ارائه لایحه‌ای قصد دارد به منظور ایجاد برابری جنسیتی در ساختار مدیریتی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا سهمیه‌ای برای حضور زنان در میان اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در نظر بگیرد.

دولت آلمان که آنگلا مرکل را به عنوان صدراعظم و در عین حال، باسابقه‌ترین رئیس دولت زن در جهان، در راس خود دارد، یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی در زمینه ارتقای زنان در سطوح مدیریتی کسب و کارهاست. به همین دلیل لایحه جدید دولت سهمیه حداقل یک عضو در هیات مدیره شرکت‌ها را برای زنان در نظر گرفته که در صورت تصویب و عملیاتی شدن می‌توان سهم زنان این کشور را در سطوح مدیریتی ۱۵ درصد افزایش دهد و از این نظر رتبه آلمان را از بیست و چهارم فعلی به هفدهم در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارتقا دهد.

مطابق بررسی‌های بنیاد سوئدی-آلمانی آلبرایت نسبت زنان هیات مدیره ۳۰ شرکت بزرگ آلمان طی سال جاری میلادی ۱.۹ درصد کاهش یافته و به حدود ۱۲.۸ درصد رسیده است. همچنین در هیات مدیره حدود یک سوم از ۱۰۰ شرکت برتر آلمانی نیز هیچ زنی حضور ندارد.

آلمان با حدود ۲۰ درصد، پس از استونی، دومین شکاف دستمزد بین زنان و مردان را در اتحادیه اروپا داراست و هیچ یک از ۳۰ شرکت بزرگ این کشور، مدیرعامل زن ندارد.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که در میان ۱۰۰ شرکت برتر آلمان، ۳۰ شرکتی که دارای تنوع جنسیتی بیشتر در سطوح بالای مدیریتی خود هستند، عملکرد بهتری در بورس آلمان از خود بر جای گذاشته‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هنوز مشخص نیست که شرکت‌هایی که این سهمیه را رعایت نکنند با چه مجازاتی مواجه می‌شوند ولی در لایحه دولت آلمان تاکید شده که در هر شرکتی که چهار یا بیش از چهار عضو هیات مدیره دارد، حتما باید یک زن در این جمع حضور داشته باشد.

ویبکه آنکرسن، مدیرعامل بنیاد آلبرایت در توضیح ارزیابی انجام شده از وضعیت زنان در بازار کار آلمان می‌گوید:«یک زن می‌تواند در آلمان به مقام صدراعظمی برسد ولی مدیرعامل شدن او در شرکت‌های بزرگ ممکن نیست.»

بنیاد آلبرایت در بررسی خود نتیجه گرفته که با وجود اجرای موفقیت‌آمیز سهمیه‌بندی سمت‌های مدیریتی در کشورهای همچون نروژ و فرانسه، سیاست‌گذاران و افکار عمومی در آلمان تلاش جدی برای تغییر وضع موجود نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شانس پایین آرمین لاشت برای جانشینی مرکل در مقام صدراعظمی آلمان

تجارت در آنگولا؛ ۴۰ درصد زنان کارآفرین هستند

دختران رباتیک افغانستان برنده جایزه «چالش کارآفرینی» در بزرگترین جشنواره اروپا