پیشنهاد بریتانیا برای خروج از بن‌بست پسابرکسیت: توافق‌های موردی کوچک به جای قرارداد جامع تجاری

مایکل گوو، وزیر کابینه و معاون اجرایی نخست‌وزیر بریتانیا
مایکل گوو، وزیر کابینه و معاون اجرایی نخست‌وزیر بریتانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون بوریس جانسون با ابراز ناامیدی از حصول توافق تجاری تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ گفت که بریتانیا و ۲۷ كشور عضو اتحادیه اروپا می‌توانند پس از پایان دوره انتقالی برکسیت، روابط ویژه خود را با بریتانیا شکل دهند؛ همانند آن چیزی که بین بریتانیا و آمریکا رخ می‌دهد.

آگهی

میشل گوو، وزیر کابینه و معاون اجرایی نخست‌وزیر بریتانیا گفت که اگر تا پایان ماه جاری توافق جامع تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا حاصل نشود، مجموعه‌ای از «توافق‌های موردی کوچک» می‌تواند راهگشای خروج از بن‌بست مذاکرات جمعی باشد.

آقای گووو توضیح داد که كه بریتانیا و ۲۷ كشور عضو اتحادیه اروپا می‌توانند پس از پایان دوره انتقالی برکسیت، روابط ویژه خود را با بریتانیا شکل دهند؛ همانند آن چیزی که بین بریتانیا و آمریکا رخ می‌دهد.

نماینده نخست وزیر بریتانیا در مذاکرات پسابرکسیت با اتحادیه اروپا شکل‌گیری این روابط را بر پایه انجام توافق‌های جانبی با اتحادیه اروپا ممکن دانست و یادآورد شد که حصول توافق جامع تجاری با اتحادیه اروپا تا پس از کریسمس «واقعا بعید» است و گذشته از این، نباید انتظار داشته باشیم که قانون‌گذاران بریتانیایی بدون بحث و بررسی در مدتی محدود به این توافق رای مثبت بدهند.

دور تازه گفتگوهای بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره روابط تجاری فی‌مابین پس از برکسیت یکشنبه شب(۲۰ دسامبر) به پایان می‌رسد. اختلاف نظر در مورد ماهیگیری در آبهای مشترک همچنان مانع اصلی حصول توافق نهایی تجاری است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتانیا تا ۱۰ روز دیگر به پیروی از قوانین تجاری اتحادیه اروپا پایان می‌دهد و در صورت عدم دستیابی به توافق تجاری جدید تا اول ژانویه، دو طرف صادرات و واردات خود را تحت قوانین سازمان تجارت جهانی ادامه خواهند داد؛ رخدادی که می‌تواند با افزایش تعرفه‌های تجاری و شفاف نبودن قوانین تازه، منجر به گرانی و کمبود کالا در این کشور شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میشل بارنیه:‌ مذاکرات تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌تواند تا ژانویه تمدید شود

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت