دردسر پول اماراتی برای تیم فوتبال اسرائیلی؛ هواداران بیتار اورشلیم با هم درگیر شدند

هواداران تیم بیتار اورشلیم
هواداران تیم بیتار اورشلیم Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان جلسه تمرینی روز جمعه،‌ عده‌ای از هواداران که در ورزشگاه حاضر بودند در حمایت از رئیس باشگاه برای سهیم کردن سرمایه‌دار اماراتی شعارهایی سر می‌دادند که ناگهان مورد حمله ده‌ها تن از طرفداران افراطی این باشگاه قرار گرفتند.

آگهی

پول یک سرمایه‌دار اماراتی نه تنها برای باشگاه فوتبال پرطرفدار بیتار اورشلیم «خیرتی» نداشته بلکه دردسر بزرگی را نیز سر راه این باشگاه قرار داده است.

خبر سرمایه‌گذاری یک تاجر اماراتی در باشگاه بیتار اورشلیم از همان ابتدا مثل بمب در اسرائیل سر و صدا به پا کرد. این باشگاه که به داشتن برخی هوادارن افراطی و ضد عرب شهرت دارد ابتدای هفته جاری از فروش نیمی از سهام خود به یک سرمایه گذار عرب در کشور امارات خبر داد.

این اقدام در راستای توافق‌نامه عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات عربی متحده انجام شده که سند آن ماه سپتامبر با میانجی‌گری ایالات متحده به امضا رسید.

رسانه‌های اسرائیلی روز دوشنبه با قرار دادن این خبر به عنوان تیترِ یک صفحه نخست خود از شیخ ححمد بن خلیفه آل نهیان، یکی از سرمایه‌داران پرنفوذ خاندان سلطنتی امارات به عنوان خریدار نیمی از سهام باشگاه بیتار اورشلیم یاد کردند؛ باشگاهی که از آن به گل سرسبد جریان راست ملی‌گرایان اسرائیلی نام برده می‌شود.

این سرمایه‌گذاری که با پوشش گسترده رسانه‌ای در اسرائیل همراه شد همانطور که انتظار می‌رفت مخالفت شدید و خشم هواداران افراطی را برانگیخت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد از درگیری میان هواداران تیم بیتار اورشلیم بر سر همین ماجرا خبر داد. خبرنگار فرانس‌پرس در گزارش خود آورده که این درگیری در حاشیه تمرین روز جمعه این تیم در زمین «بایت واگان» روی داد.

بر اساس این گزارش، در جریان جلسه تمرینی روز جمعه،‌ عده‌ای از هواداران که در ورزشگاه حاضر بودند در حمایت از رئیس باشگاه برای سهیم کردن سرمایه‌دار اماراتی شعارهایی سر می‌دادند که ناگهان مورد حمله ده‌ها تن از طرفداران افراطی این باشگاه قرار گرفتند.

AP Photo
یک هوادار افراطی بیتار اورشلیم که عضو گروه لافمیلیا استAP Photo

طرفداران افراطی بیتار اورشلیم عضو گروهی موسوم به «لا فامیلیا» هستند که از آن به عنوان رادیکال‌ترین گروه هواداری در اسرائیل یاد می‌شود.

اعضای این گروه هواداری پیش‌تر حتی نام عربی-اسلامی یک بازیکن ملی پوش نیجریه‌ای(علی محمد) را که پیش‌تر به خدمت بیتار اورشلیم در آمده بود برنتافته و خواهان تغییر نام این بازیکن شده بودند.

این دسته از هواداران افراطی همواره بازیکنان عرب تیم‌های حریف را هو می‌کنند و در شعارهایشان نیز اغلب الفاظی توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام به کار می‌برند.

درگیری روز جمعه میان دو گروه از هواداران تیم بیتار اورشلیم پای پلیس را نیز به میدان کشید. یک سخنگوی پلیس اعلام کرد که در جریان این درگیری چهار فرد ۱۸ تا ۲۹ ساله که سعی در بر هم زدن نظم عمومی داشتند،‌ دستگیر شده‌اند.

باشگاه بیتار اورشلیم طی سالهای اخیر سعی کرده تا از گروه هواداری لافالیمیا فاصله بگیرد و دیدگاه عموم نسبت به خود را تا حدود زیادی تغییر دهد.

مسئولان این باشگاه به جهت این رویکرد و تلاش برای مبارزه با نژادپرستی سال ۲۰۱۷ جایزه ویژه‌ای را از رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل دریافت کرده بودند.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

گفته می شود شیخ ححمد بن خلیفه آل نهیان در ازای تملک پنجاه درصد از سهام بیتار اورشلیم قرار است حدود ۳۰۰ میلیون شِکِل،‌ معادل ۷۶ میلیون یورو در این باشگاه سرمایه گذاری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل و امارات قرارداد لغو روادید امضا کردند

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟

رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل به دلیل «شکست اطلاعاتی در حمله حماس» از سمت خود کناره‌گیری کرد